[]
[] [firmabil.no] []

VW sier at Diesel snur


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det kan nesten virke som om VWs ferskeste bemerkninger om Dieselmotoren skyldes at de nærmest ble presset til å komme med et løfte om å introdusere partikkelfilter på selvtennerne side. ”Dieselandelen vil synke” sier de nå.

”Det regelverket som nå er på gang vil gjøre dieseldrevne biler dyrere og mindre økonomiske. Dessuten vil de partikkelfiltrene som nå monteres forårsake at forbruket går opp” sier spesialistene i Wolfsburg. ”Resultatet vil bli at dieselandelen av totalsalget vil synke” føyer de til.

Siden dette kommer fra verdens største produsent av dieseldrevne personbiler burde vi kanskje høre godt etter. Med 850.000 dieselbiler i Europa de første 7 månedene i år har de en markedsandel på 22,6%, med PSA på annen plass med 19,1 % m.a.

Enda mer er kanskje den samlede økningen av dieselbiler i Europa. For fem år siden var hver fjerde bil drevet av dieselolje. Nå er man oppe i nesten 43 %, med land som Frankrike der andelen er på nesten 70%!

Men det er kanskje verd å se på hva PSA, som har bygget dieselmotorer med partikkelfilter i tre år nå, sier om VWs pessimisme. ”Det virker ikke sannsynlig at EU går mot dieselmotoren, den eneste motortypen som kan medføre reduksjon av klimagassutslippene og den er vel en av grunnene til at EU ratifiserte Kyoto-protokollen”. PSA sier at alle deres motorer snart møter EUR 4 kravene med blant annet 50% lavere utslipp, og de føyer til at på grunn av høye produksjonstall gjør ikke deres partikkelfilter at motorene blir vesentlig dyrere. De virket for øvrig ganske sporty da de avsluttet med at ”det neste regelverket vil tre i kraft i 2010. Det vil gi oss god tid til å forberede oss grundig.”


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: