[]
[] [firmabil.no] []

Hot hatch fra Renault


Terje Ringen - BilNorge



Renault vil også ha et ord med i laget om de hotte hatchene. I Frankfurt viser de sin Megane Renaultsport 225 og tar dermed opp konkurransen med Focus RS, Civic Type-R og flere andre i det som engang het GTI-klassen.

Du får den med både tre og fem dører, og felles for begge er at de er utstyrt med en 2-liters turbomotor god for 225hk. Utgangspunktet er 165-hesteren som finnes i flere Renault modeller. Renaultsport har raffinert denne ved å skifte ut turbo og styringsprogram samtidig som de har montert et mer effektivt eksosanlegg. 300 Newtonmeter, hvorav 90% er tilstede i hele området mellom 2000 og 6000 omdreininger, gjør at bilene bikker 100 km/t på 6,5 sekunder.

Megane Renaultsport 225 har en 6-trinns manuell gearkasse og drives på forhjulene. Karosseriet er det samme som på standardbilene, men en rekke detaljer gir den et spesielt og sporty utseende. Her finner du store støtfangere, større tåkelykter, store luftinntak og doble eksosrør montert midt på hekken, tilsvarende de som benyttes på Clio Renaultsport V6. I tillegg har bilene en diskret hekkspoiler og 18-tommers aluminiumsfelger.

Interiøret skiller seg fra volummodellene gjennom sportslige detaljer på instrumenter og gearspak. Pedalene og fothvileren er utført i aluminium og sportssetene og –rattet er justeringsvennlige slik at en hver kropp finner seg godt til rette i førerstolen.

Sport & komfort
Renault har vært rause på den tekniske siden og utstyrt bilen med dekktrykksmonitor, cruise control, automatiske lys og vindusviskere. Xenonlys og navigasjon står på listen over tilleggsutstyr mens nøkkelkort og et audioanlegg med fire høyttalere er standard. Understellet er i følge Renault tunet for å gi en best mulig blanding av komfort og sportslighet.

Du får Megane Renaultsport 225 i fire spesielle lakkfarger og kan velge mellom to fargekombinasjoner for interiøret. På sikt kan du også få bilen skreddersydd etter egne ønsker fra Renaultsport Technologies. Leveringsstart er våren 2004.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: