Premiere for SLR
Etter lang ventetid har den endelig blitt presentert, Mercedes-Benz SLR McLaren. Helt siden 1999 har det vært kjent at den skulle komme, men noen har kanskje ventet helt siden midten av 50-tallet, den gang de forrige Mercedes-Benz SLR vant det som var i racing. Det har kommet drypp fra DaimlerChrysler om denne bilen oftere og oftere i det siste, og den har vært et ettertraktet objekt for spionfotografer når den har vært ute på prelanserings-testing. Under Frankfurt-utstillingen har den endelig blitt vist frem. Og nå er tallene klare: V8-motor på 5,5 liter med 626 hk og 780 Nm. Alle disse Newtonmeterne er tilgjengelige fra 3250 til 5000 omdreininger. Totalvekten er 1693 kilo. Dette gir den relativt lette bilen en toppfart på 334 km/t, og akselerasjon 0 - 100 på 3,8 sekunder, til 200 på 10,6 sekunder, og til 300 på 28,8 sekunder. McLaren har hjulpet til med sin chassis-kompetanse og gitt bilen svært gode aerodynamiske egenskaper. Luftstrømmen under bilen er minimalt forhindret, og i høy hastighet vil det produseres "downforce", det vil si at bilen presses ned mot underlaget av luftstrømmene. Spoileren bak på hekken er adaptiv, det vil si at den fra 95 km/t og oppover endrer vinkel til 10 grader. Og under hard nedbremsing går den helt opp til 65 graders vinkel for å holde bilen mest mulig stabil og hjelpe til med bremsingen. De kraftige karbonfiber-forsterkede keramiske bremsene gjør nok mest nytte der, sammen med det elektro-hydrauliske bremsesystemet Sensotronic. SLR kan sies å ha midtmontert motor, da motoren er plassert rett bak frontakselen. Det vises på det lange panseret, og dermed har man et godt utgangspunkt for god balanse i bilen. Motoren er også svært lavt plassert for å gi SLR optimalt veigrep. Sikkerheten er godt ivaretatt her, med kollisjonsputer som har to trinn - ett eller begge trinn løser ut avhengig av hvor kraftig kollisjonen er. Det er tatt i bruk mye karbonfiber i konstruksjonen, for å spare vekt og gjøre den stiv. To 620 mm lange langsgående bjelker i karbonfiber skal ta av for støtet i frontkollisjon. Bruken av karbonfiber er velprøvd i Formel 1, hvor McLaren har sin erfaring fra. Men dette er visstnok verdens første serieproduserte bil som benytter materialet i en frontkollisjonsstruktur. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |