[]
[] [firmabil.no] []

Mønster og dimensjoner



Mønsterdybden på et dekk skal være minimum 1,6mm på det punktet hvor dekket er mest slitt, med unntak av de steder hvor slitasjevarslerne er plassert. Det er ikke tillatt å skjære nytt mønster i dekk for biler med totalvekt under 3,5 tonn.

Kjøretøyforskriftene stiller også krav om at dekket ikke skal ha sår, hull, sprekker eller andre skader som når inn til corden. Dekkene må heller ikke ha det forskriftene kaller nevneverdige høyde- eller sidekast.

Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde endres under forutsetning av at dekkets rulleomkrets ikke endres med mer enn fem prosent i forhold til de hjul bilen normalt er levert med fra fabrikk. Hvilken dimensjon bilen originalt er levert med fremgår av vognkortet.

Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. Sporvidde-endringer må ikke overskride det som er i tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt.

Har din bil 165 13 som standard dimensjon, kan du uten problem montere dekk med dimensjon 185/70 13. Men står originaldekkene på felger som er 4,5 tommer brede, må du i så fall bytte til felger som er 5 tommer brede. Vil du bytte til enda lavere dekk kan du bytte til 185/65 14 og øke felgdimensjonen til 14 tommer. Forutsetningen for å montere bredere dekk er at skjermer, bremser, styring og hjuloppheng gir plass til større dekkdimensjon.

Det er forbudt å montere dekk med forskjellig dimensjon foran og bak dersom bilen ikke er typegodkjent med en slik kombinasjon. Det er også forbudt å montere dekk som er så brede at de stikker utenfor bilens største bredde.

Dekkets profil angis som en prosent av bredde. Et dekk i dimensjon 165 13 har såkalt 82-profil hvor dekkets høyde er 82% av dekkets bredde, som i dette tilfellet er 165mm. Et dekk i 185/65 14 har en bredde på 185mm og en høyde som er 65% av dette, ca 120mm. Brede dekk kan gi tyngre styring og dårligere retningsstabilitet på sporete vei samt at de kan medføre økt hjulstøy.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: