[]
[] [firmabil.no] []

Dekkmyndighetene har sovet i timen


Tor Ivar Volla - MotorBransjen



Som tidligere kunngjort holdt Scandinavian Tyre & Rim Organisation (STRO) seminar på Lørenskog i går, og i kommende utgave av MotorBransjen vil vi bringe referat derfra.

En sak greier vi imidlertid ikke å holde tilbake: For nye biler som EU-typegodkjennes (ihht. EU-direktiv 9223), og det gjelder over 90% av nye biler i Norge, kreves det også at deler som er E-merket ved utskifting blir erstattet av E-merkede deler, inkludert dekkene. Poenget her er at kravet til E-merking av deler og dekk ikke er noe byråkratisk anstaltmakeri, men en bekreftelse på kvalitetskrav for bl.a. å bedre trafikksikkerheten.

 

Men bortsett fra i Danmark, der E-merking av dekk ble påbudt fra 1. juli i år, oppfyller ikke de nordiske land direktivets krav. For eksempel har ikke Sverige tatt sikte på å innfri kravet før i 2005, og hva Finland angår får vi bare vite at de ”jobber mot målet”.

 

Kaka tar likevel Norge: Den tilstedeværende representanten fra Vegdirektoratet kunne bekrefte at hva påbud om E-merking av bildekk angår, har direktoratet så langt ikke engang vært inne på tanken!

 

Dermed blir situasjonen mildt sagt snodig fra den dagen dekkene fornyes: Er det da legalt eller ikke å kjøre med dekk som ikke er E-merket? Hvis ikke, hvor vil ansvaret bli plassert ved en ulykke? Hos eieren? Hos dekkleverandøren? Vil forsikringsselskap henge seg opp i det?

 

L i boka til Vegdirektoratet for å ikke følge opp EU-direktivet, J til deres representant for utvist ærlighet og mot, og ”stakkars” til bilister og bransje som ikke kan vite hva de skal forholde seg til!    


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: