[]
[] [firmabil.no] []

AMG-sjef minus AG = M


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det blir jo ikke store forskjellen på visittkortet. Ulrich Bruhnke går fra å være sjef for AMG til å bli sjef for M GmbH. Altså fra bombe-produsenten hos Mercedes til ditto hos BMW.

Egentlig er dette et ganske dramatisk skifte. Både AMG og M-gruppen er på mange måter fanebærere for de to moderfabrikkene. Og når en går fra den ene til den andre kan det fort konstrueres som lett panikk et sted.

Nå er vel imidlertid denne historien såpass banal som at M-gruppens daglige leder Adolf P. Pommesberger bruker sin 60-årsdag til å gå av med pensjon. Og da er det kanskje naturlig å søke etterfølgeren på det stedet som følger best med på hva som skjer både der og her.

Ulrich Bruhnke er 49 år gammel og har ledet AMG inn i en fase der navnet er helt synonymt med Mercedes-Benz, og der AMG-produkter selges som en integrert del av bilproduktene fra Mercedes. Det er med andre ord slutt på at AMG er en obskur trimmingsavdeling på landet et sted.

BMW M GmbH har opparbeidet samme status. Deres M3 og M5 er med i betraktning når man kjøper sportsbiler fra øverste hylle. I fjor ble det solgt 30.000 slike modeller derfra i tillegg til 20.000 individuelt utstyrte biler. 50.000 biler, det er nesten halvparten av en Saab-produksjon, og garantert meget mer lukrativ.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: