[]
[] [firmabil.no] []

Ny Alfa i løvens hule


Terje Ringen - BilNorge



LANSERING: Det var naturlig at Alfa rustet opp sin prestisje-modell etter å ha gitt sine øvrige modeller en facelift gjennom året. Du skal ha ganske sær smak for ikke å falle pladask for de nye linjene.

 
Alfa hadde valgt Berlin, hjemmebane til sine viktigste konkurrenter, som arena for presselanseringen og første prøvekjøring av sin nye 166.

Ingen tilfeldighet, for som bilene til den italienske produsenten har også byen vært gjennom en kraftig utvikling de siste årene. I tillegg er Tyskland det viktigste markedet for E-segmentet som på verdensbasis består av 600.000 biler årlig. En dreining de siste årene har medført at diesel nå har en markedsandel på 65% i segmentet.

Dieselkrefter
Og det var nettopp sin nye dieselmotor Alfa ønsket å fremheve, den 5-sylindrede 2,4 JTD Multijet 20V god for 175hk. 385 Newtonmeter ved 2.000 omdreininger gir skyv, selv i kjelleren ved rundt 1000 o/min. De første 100 km/t foretas på 8,9 sekunder, toppfarten er 219 km/t, men likevel skal den nøye seg med beskjedne 0,75 liter på mila.

Vi kjørte både utgaven med 6-trinns manuell gearkasse og den med 5-trinns automat og fant førstnevnte mest komfortabel og stillegående. Trolig skyldtes dette at noe ikke var som det skulle være på automat-versjonen.

Ingeniørene har bearbeidet både hjulopphengning og elektroniske hjelpemidler for å bedre kjøreegenskaper og stabilitet. Resultatet er sportslige egenskaper og komfort i skjønn forening.

I tillegg til den nye dieselmotoren finnes fem andre motorer. Den splitter nye kraftpakken med betegnelse 3,2 V6 24V god for 240hk i tillegg til 3,0 V6 (220hk), 2,5 V6 24V (188hk) og 2,0 Twin Spark 16V (150hk), alle for bensin - pluss en dieseldrevet 2,4 JTD på 150hk.

For entusiaster
Den forrige 166en virker plutselig svært gammel sammenlignet med nykommeren som har fått helt ny front med store luftinntak, doble xenon-lykter og en svært dyp Alfa-grill som går over i et elegant V-formet panser.

Bakstussen er mindre endret siden Alfa, ifølge egne utsagn, var fornøyd med den slik den var. Nye lykter og en litt endret støtfanger er alt som skiller den fra forgjengeren.

Innendørs er det komfort og plass nok, både foran og bak. Sentrale innstillinger sitter på eller i umiddelbar nærhet av rattet. Selv fant vi oss godt til rette i en førerstol med solid støtte som gjorde det enkelt å finne optimal sittestilling i forhold til ratt og pedaler.

Informasjonssjef Jørgen Bryhn hos den norske importøren har ingen ambisiøse salgsplaner for Alfa 166, men han håper de kan selge rundt 20 biler neste år. Mest interessante er modellene med de minste motorene, en konsekvens av det norske avgiftssystemet. Han tror diesel er lite aktuelt for Norge, et syn han deler med andre nordiske salgsorganisasjoner.

”Alfa er biler for entusiaster, og ekte Alfistis skal ha bensinmotor,” konkluderer Bryhn.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: