[]
[] [firmabil.no] []

Mer punch i S2000


Terje Ringen - BilNorge



Honda har gjort en rekke kosmetiske endringer på sin sport roadster S2000. De viktigste oppgraderingene er imidlertid de du ikke ser.

Nå er ikke akkurat dagens S2000 noen sinke den heller. 0 til 100 foretas på 6,2 sekunder og toppfarten er oppgitt til 240 km/t. Antall hestekrefter er det samme i den nye - 240hk - men slagvolumet er økt fra 1997 til 2157ccm og Honda-ingeniørene har fintunet ventilstyringen.

Dette har til sammen gitt S2000 et noe høyere dreiemoment, men mens du tidligere måtte opp i 6.000 omdreininger for virkelig å kjenne kreftene, er mesteparten nå tilgjengelig allerede ved det halve turtallet. Mellom 6 og 10 prosent er effektøkningen i hele området mellom 1000 og 8000 omdreininger, skrytes det av.

Sammen med tettere steg mellom de fire laveste gearene har dette gjort S2000 mer trekkvillig slik at de første 100 km/t passeres på under 6 blank. Med 50/50 vektfordeling er det lite å utsette på kjøreegenskapene og også hjulopphengningen er bedre optimalisert på 2004-modellen.

Utvendig har ”nye” S2000 fått et barskere uttrykk enn sin forgjenger med blant annet nye, større luftinntak. Også interiøret er fornyet og midt foran førerplassen sitter en stor, digital turteller med rødmerke på 8.200 omdreininger.

Stofftaket kjøres elektrisk opp og ned og er utstyrt med glass bakrute med varmetråder. Hjulutrustningen har vokst, og standard er nå 17-tommere med 215/45-17 i front og 245/40-17 bak. Den nye motoren kommer ikke i den europeiske utgaven, men de kosmetiske endringene er på plass på nye modeller fra januar 2004.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: