Dårligere VW-resultat?
Nå begynner tyske aviser å antyde at årsresultatet for Volkswagen-konsernet kommer til å bli vesentlig lavere enn det var i fjor. En halvering skriver for eksempel Frankfurter Allgemeine Zeitung. Nesten 5,5 milliarder dollar endte fjorårets VW-resultat på, og konsernet har for lengst fortalt at årets vil bli lavere. Hjemmemarked og Brasil er to årsaker som brukes som forklaring, men konsernet har til nå ikke antydet noe om hvor mye lavere. Det kritikerne selvfølgelig henger seg opp i er det forrige regimets disposisjoner. En sannsynlig utviklingskostnad for ikke-selgende Phaeton på rundt 1,5 milliarder Euro, og en god generator av årlige tap. Bare for å dekke inn dette, antydes det av folk som kan regne, må hver passat og Golf de neste femten årene selges 400 Euro dyrere enn nå – og det vil ikke markedet tillate. Bugattien er et annet eksempel, utviklingen av den, påstås det, kostet like meget som utviklingen av den nyeste Polo – ganger fem!! Men poenget for Bernd Pischetsrieder er selvfølgelig at de fleste av disse pengene, sammen med utgiftene til nye prestisje-produksjonsanlegg i Dresden, San’Agata Bolognese (Lamborghini) og Crewe (Bentley) er betalt for, så da ville det være sprøtt ikke å utnytte dem nå – dersom de kan skaffe et skikkelig dekningsbidrag. En kontroversiell måte å tjene inn noen flere penger på, kan ligge under konsernets planer om direkte salg. Det er en mulighet det nye gruppeunntaket åpner for, og Volkswagen regner med at hver tiende VW solgt i Tyskland neste år vil være solgt direkte fra fabrikken. Det dreier seg om flåter, men ved å kutte mellomledd blir det sikkert litt mer å tjene på dem enn om man skulle trukket inn forhandlere. Utspillet har selvfølgelig medført høylydte protester fra de frie forhandlerne, men akkurat der er åpenbart ikke fabrikken til å rokke. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |