Toyota tenker nytt
Hele fire konseptbiler viser Toyota på den kommende Tokyo-utstillingen. Hi-tech preger modellene som skal demonstrere at Japans største produsent tenker fremtid. Toyota ønsker å vise frem noe av den avanserte teknologien de besitter gjennom sine konseptbiler med betegnelse Fine-N, PM, NLSV og CS&S. Sistnevnte hilste vi på i Frankfurt, men de andre tre er nye til Tokyo.
Fine-N I stedet for en konvensjonell drivlinje benytter Fine-N by-wire styring, bremsing og gasskontroll. Uten mekaniske koblinger kan ratt og pedaler plasseres der det er mest hensiktsmessig, noe som gir et åpent og fleksibelt interiør. Resultatet er at Fine-S har en større kabin enn Camry i et karosseri som er omtrent på størrelse med en Corolla. Eksteriøret kjennetegnes av et hjul i hvert hjørne og en stor panorama frontrute. Vinger foran og bak gir bilen et dynamisk utseende. Hvert hjul drives av en 25kW motor, noe som gir suverene ytelser under akselerasjon og bremsing. Brenselcellene er så effektive at du kan forflytte deg 500km før tanken må fylles. Fine-N er utstyrt med et system som kjenner igjen førerens ansikt og automatisk åpner dørene. Når setebeltene er festet innstiller bilen en rekke funksjoner - som ratt, pedaler, ventilasjon, navigasjon og lydanlegg – etter førerens personlige smak.
PM (Personal Mobility) Et kommunikasjonssystem holder bilen i kontakt med andre PM’er slik at bilene kan dele informasjon og erfaringer. PM’er er sosiale maskiner som kan forflytte seg i grupper der én tar føringen og de andre dilter etter i trygg avstand styrt av en autopilot. PM gir også uttrykk for sin sinnsstemning og benytter LEDer for å vise forskjellige farger på paneler, lys og via bakhjulene. Vinkelen på kabinen og akselavstanden endrer seg etter behov. Den står oppreist for enkel entré, senkes noe ved bykjøring og strekker akselavstanden maksimalt når hastigheten øker. Den svinger på alle fire hjulene og kan dermed snu rundt sin egen akse.
NLSV Toyotas fjerde, og stiligste konseptbil - CS&S – kan du lese mer om på DENNE LINKEN. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |