[]
[] [firmabil.no] []

Toyota tenker nytt


Terje Ringen - BilNorge



Hele fire konseptbiler viser Toyota på den kommende Tokyo-utstillingen. Hi-tech preger modellene som skal demonstrere at Japans største produsent tenker fremtid.

Toyota ønsker å vise frem noe av den avanserte teknologien de besitter gjennom sine konseptbiler med betegnelse Fine-N, PM, NLSV og CS&S. Sistnevnte hilste vi på i Frankfurt, men de andre tre er nye til Tokyo.

Fine-N
Synes du navnet virker kjent så er det ikke underlig. På Detroit-utstillingen viste Toyota sin Fine-S og vi finner mange felles trekk i de to modellene. Årets Tokyo-modell er basert på den mest moderne brenselcelle teknologi som åpner helt nye muligheter for designere. Brenselcellene er bare 150mm høye og kan dermed plasseres sammen med batteriene i bilens gulv, slik vi ble forklart gjennom GMs Hy-Wire i fjor høst. De kompakte målene er oppnådd delvis gjennom å lagre hydrogen under større trykk (700 atmosfærer).

I stedet for en konvensjonell drivlinje benytter Fine-N by-wire styring, bremsing og gasskontroll. Uten mekaniske koblinger kan ratt og pedaler plasseres der det er mest hensiktsmessig, noe som gir et åpent og fleksibelt interiør. Resultatet er at Fine-S har en større kabin enn Camry i et karosseri som er omtrent på størrelse med en Corolla.

Eksteriøret kjennetegnes av et hjul i hvert hjørne og en stor panorama frontrute. Vinger foran og bak gir bilen et dynamisk utseende. Hvert hjul drives av en 25kW motor, noe som gir suverene ytelser under akselerasjon og bremsing. Brenselcellene er så effektive at du kan forflytte deg 500km før tanken må fylles.

Fine-N er utstyrt med et system som kjenner igjen førerens ansikt og automatisk åpner dørene. Når setebeltene er festet innstiller bilen en rekke funksjoner - som ratt, pedaler, ventilasjon, navigasjon og lydanlegg – etter førerens personlige smak.

PM (Personal Mobility)
PM er en enmannsbil med sosiale antenner. Føreren sitter inni en kokong utstyrt med to pistolgrep kontrollorganer hvorfra han kontrollerer styring, bremsing og akselerasjon. Drivkraften hentes fra en elektromotor montert bakerst.

Et kommunikasjonssystem holder bilen i kontakt med andre PM’er slik at bilene kan dele informasjon og erfaringer. PM’er er sosiale maskiner som kan forflytte seg i grupper der én tar føringen og de andre dilter etter i trygg avstand styrt av en autopilot.

PM gir også uttrykk for sin sinnsstemning og benytter LEDer for å vise forskjellige farger på paneler, lys og via bakhjulene. Vinkelen på kabinen og akselavstanden endrer seg etter behov. Den står oppreist for enkel entré, senkes noe ved bykjøring og strekker akselavstanden maksimalt når hastigheten øker. Den svinger på alle fire hjulene og kan dermed snu rundt sin egen akse.

NLSV
NLSV er den mest jordnære av Toyotas nye konseptbiler. Toboks-designet har store, elektrisk drevne sidedører som gjør det enkelt å plassere seg i både for- og baksete. Gulvet er lavt og helt flatt innendørs mens takhøyden er stor, noe som gjør det enkelt å forflytte seg rundt i bilen. Ja, faktisk er takhøyden så stor at man kan slå opp en paraply inne før man stiger ut i regnet.

Toyotas fjerde, og stiligste konseptbil - CS&S – kan du lese mer om på DENNE LINKEN.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: