BEIJING
Navnet forteller selvsagt at dette er et kinesisk bilmerke. Faktisk var Beijing Auto Works et av de fire første kinesiske bilmerkene, som alle ble startet i 1958. Bedriften sprang ut av en virksomhet som tidligere hadde fremstilt bilrekvisita og deres første bil, som var basert på en VW-boble og utviklet i samarbeid med bil- og traktorlinjen på Quinghua-universitetet, fikk navnet Jinggangshan etter den revolusjonære militærbasen i Jiangxi-provinsen hvor Mao Zedong og den røde armé hadde søkt dekning i 1927. Den første prototypen var hvit, hadde to dører, og motoren var plassert bak. Den første prøveturen fant sted om morgenen 20. juni 1958. Allerede samme kveld ble bilen inspisert av formann Mao Zedong, og i motsetning til Mao eksisterer bilen fortsatt.
Fra VW til Volga Fra september 1958 begynte Beijing Auto Works også å bygge 5 eks. av en stor V8-motorisert limousine, CB4, pluss en eneste convertible til paradebruk. Logoen i fronten var de samme fem stjernene som i det kinesiske flagget. I 1960 kom en åpenbar avlegger av den sovjetiske Volga M21, men med flatere sider, som fikk betegnelsen Dongfanghong (”Østen er rød”) BJ 760. Bare 238 eksemplarer ble bygget fram til 1969. Nei, det var nok firehjulsdrevne terrengbiler som hadde noe volum å håpe på i datidens Kina da hovedbrukergruppen var Folkets Frigjøringshær. Beijings første bidrag kom i 1961 og var en liten Willys Jeep-inspirert sak med betegnelsen BJ 210, som året etter ble fulgt av den større BJ 212, en virkelig arbeidshest som ble Kinas standardiserte firehjulstrekker helt fram til millenniumsskiftet. Motoren var en 4-sylindret Volga-kopi. Motoren ble også benyttet i personbilen BJ 750, som bare ble bygget i 90 eksemplarer fra 1973 til 1975 fordi landets ledelse prioriterte Shanghais limousiner av tilsvarende størrelse. Beijing Auto Works rakk imidlertid å eksperimentere med både en sekser og en wankelmaskin i biltypen før den ble droppet.
Onkel Sam til hjelp Artikkel fra www.firmabil.no URL: |