Færre biler fra Torino
Snart er det bare Olympiaden tilbake i Torino. Det er i hvert fall hva fagforeningene frykter etter at Fiat besluttet å flytte Punto-produksjonen sydover. Mirafiori-fabrikken er på mange måter symbolet for Torino som industri-by. Et ganske falmet symbol riktignok, det er lenge siden fabrikken var utnyttet til 100 prosent. Dette var en gang en av Europas største bilfabrikker, selv så kort tid siden som midt i 90-årene rullet det 700.000 biler ut derfra hvert år. Og før fabrikken ble forholdsvis automatisert jobbet det innpå 60.000 folk der, på tre skift. Fabrikken var også sentrum for noen av Italias største arbeidskonflikter, og ble symbolet på fagforeningenes makt i Italia. En hel natt satt man i møte før det ble besluttet at et eple skulle komme i tillegg til nattskiftets matrasjon. Men nå er Mirafiori nede på under halv kapasitet, samtidig som de andre Fiat-fabrikkene i Torino-området er stengt. Lingotto stengte i 1981 og i 1991 stengte både Chivasso og Rivolta. Og det skal bli enda verre, for nå har Fiat bestemt at Panda skal flyttes til Melfi, langt syd i Italia. Ironisk nok, en fabrikk som ble sterkt applaudert av fagforeningene da den ble bygget i 70-årene fordi de ønsket å hindre enda en ny masse-flytting av sør-italienere nordover. Torino var allerede den tredje største sør-italienske byen, spøkte man med. Dermed vil Mirafiori-produksjonen være nede på ca. 200.000 biler og ingen vet hvor lenge det nivået vil holde. Kanskje kommer det noen nye nisjebiler, ny Multipla for eksempel, som vil gjøre at fabrikken fremdeles kan kalles fabrikk. Men det er lenge siden Fiat var største arbeidsgiver i byen, og bilbyen Torino kan vi snart stryke av kartet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |