[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes CLK Cab - Luftig cruiser


Terje Ringen - BilNorge



NETTKJØRT: Sommeren var på hell da vi satte oss bak rattet på Mercedes-Benz CLK Cabriolet. Likevel fikk vi noen fine toppløse turer. Samtidig som vi fikk konstatert at bilen fungerer også i den mørke årstiden.

Den har utseendet med seg og bringer med stolthet Mercedes’ lange cabriolet-tradisjoner videre. Selv om endringene fra forgjengeren synes ubetydelige ved første øyekast, fremtrer de langt klarere når de to bilene parkeres ved siden av hverandre. Formspråket på nye CLK er mykere og mer moderne, samtidig så tidløst at bilen trolig vil være like moderne helt til neste generasjon overtar om mange år. Fronten, med de sammensmeltede, runde lyktene er i moderne Mercedes-ånd. De to puklene bak baksetet bringer tankene tilbake til svunne år.

Komfortabelt
Bak rattet fant vi oss vel til rette i myke skinnseter med god sidestøtte for både sete og rygg. Multifunksjonsrattet har justeringer som enkelt ga oss godt grep og ideell sittestilling. I det vi satt spesialnøkkelen på plass i tenningslåsen kom en plastarm frem på siden og tilbød oss sikkerhetsbeltet.

1,8-liters kompressormotoren byr på 163hk, ikke mer enn det må være i en bil som veier 1700kg. 0 til 100 på like i underkant av 10 sekunder bærer bud om at dette er en cruiser, mer enn en sportsbil. Fjærer og dempere er tunet for å gi snev av både det sportslige og det komfortable, og vi likte CLKens kjøreegenskaper på svingete vei.

Best for to
Baksetet er ikke fullsize i en bil av denne typen, den egner seg best for to. For maks komfort under toppløs kjøring monterte vi en vindavviser over baksetet, et nyttig hjelpemiddel for en lun kabin på kjølige kvelder. Så lenge man kjører åpent er også bagasjerommet begrenset til 276 liter, med taket på øker det til anstendige 390 liter.

Idet solen forsvant i horisonten fant vi tiden moden for å kjøre taket på plass. Prosessen tok ca 20 sekunder, og da befant vi oss i en lun kabin uten nevneverdig støy fra omverdenen. Den manglende B-stolpen (bak døra) medfører imidlertid noe klirring fra siderutene, men ikke mer enn man tåler.

Med en basispris på 545.000 kroner er Mercedes-Benz CLK Cabriolet en god del dyrere enn sine naturlige konkurrenter, Audi A4 1,8T Cabriolet og BMW 320 CI. Eksemplaret vi kjørte var spekket med tilleggutstyr og hadde en pakkepris på kr 746.500. For et slikt beløp kan du velge og vrake blant mye lekkert, både med og uten tak.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: