Mercedes CLK Cab - Luftig cruiser
NETTKJØRT: Sommeren var på hell da vi satte oss bak rattet på Mercedes-Benz CLK Cabriolet. Likevel fikk vi noen fine toppløse turer. Samtidig som vi fikk konstatert at bilen fungerer også i den mørke årstiden. Den har utseendet med seg og bringer med stolthet Mercedes’ lange cabriolet-tradisjoner videre. Selv om endringene fra forgjengeren synes ubetydelige ved første øyekast, fremtrer de langt klarere når de to bilene parkeres ved siden av hverandre. Formspråket på nye CLK er mykere og mer moderne, samtidig så tidløst at bilen trolig vil være like moderne helt til neste generasjon overtar om mange år. Fronten, med de sammensmeltede, runde lyktene er i moderne Mercedes-ånd. De to puklene bak baksetet bringer tankene tilbake til svunne år.
Komfortabelt 1,8-liters kompressormotoren byr på 163hk, ikke mer enn det må være i en bil som veier 1700kg. 0 til 100 på like i underkant av 10 sekunder bærer bud om at dette er en cruiser, mer enn en sportsbil. Fjærer og dempere er tunet for å gi snev av både det sportslige og det komfortable, og vi likte CLKens kjøreegenskaper på svingete vei.
Best for to Idet solen forsvant i horisonten fant vi tiden moden for å kjøre taket på plass. Prosessen tok ca 20 sekunder, og da befant vi oss i en lun kabin uten nevneverdig støy fra omverdenen. Den manglende B-stolpen (bak døra) medfører imidlertid noe klirring fra siderutene, men ikke mer enn man tåler. Med en basispris på 545.000 kroner er Mercedes-Benz CLK Cabriolet en god del dyrere enn sine naturlige konkurrenter, Audi A4 1,8T Cabriolet og BMW 320 CI. Eksemplaret vi kjørte var spekket med tilleggutstyr og hadde en pakkepris på kr 746.500. For et slikt beløp kan du velge og vrake blant mye lekkert, både med og uten tak. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |