BMW 530D: Sport & fornuft
NETTKJØRT: Fordommer som at dieselmotorer kun hører hjemme i drosjer og yrkesbiler er gjort til skamme de siste årene. BMW 530D har akselerasjon som en sportsbil og krefter som en stor trekkvogn. Den gamle 5-serien var en lekker bil helt til nykommeren ble introdusert. Da var den plutselig veldig gammelmodig. Nå er det ikke gitt at alle faller for den dristige fronten med ”smilende” lykter og en hekk som låner elementer fra 7-serien, men etter vårt syn er bilen svært vellykket med lekre linjer og en kraftfull innpakning.
Sentral-styrt Når tenningsnøkkelen vris om hører du at dieselmotoren vekkes til live, men det er fort glemt når gasspedalen trykkes ned og de enorme kreftene vekkes til live. Riktignok er ikke snerret det samme som fra en bensin-sekser, men vi godtar det hese brølet som i løpet av 7,1 sekund tar oss til 100-merket på speedometeret. Her er det akselerasjon som i en sportsbil, og det perfekte samarbeidet mellom motor og gearkasse gir en følelse av sømløse skift.
Velutstyrt Vi kjørte på sommerdekk i dimensjon 245/45 på 17-tommers felger, noe som medførte en del plagsom hjulstøy i motorvei-hastigheter. Med standard dekk og felger (225/55-R16) hadde sannsynligvis dette vært unngått. Vi brukte også litt tid på å vende oss til armen for blinklysene som aktiveres elektronisk i to trinn i stedet for en tradisjonell mekanisk arm. Ved forbikjøring på rettstrekker hadde vi en tendens til å trykke for hardt slik at blinkingen fortsatte, men dette er en detalj man trolig raskt lærer seg. Med et oppgitt gjennomsnittlig drivstofforbruk på 0,7 liter på mila og krefter i store monn er det vanskelig å finne argumenter for heller å velge en bensindrevet 530i til samme pris som diesel-versjonen. At du sparer 2 tideler på øvelsen fra 0 til 100 er nok uvesentlig for de fleste. Så eneste argument vi kan varte opp med er lydbildet fra bensinmotoren som nok er mer harmonisk enn det hese dieselbrølet. I november-utgaven av bladet Bil som snart er i bladkiosken kan du lese en omfattende test av BMW 530D som Kjell Magne Aalbergsjø har kjørt tur-retur Oslo-Frankfurt med. Det er vel ingen bombe om vi røper at bilen trivdes svært godt på tysk Autobahn. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |