[]
[] [firmabil.no] []

Forhandlerne blomstrer - i USA


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



I Norge er bildet at bilimportørene tjener noe penger, mens forhandlerne tjener stadig mindre. i USA er det helt motsatt. Særlig USA-produsentene går det trått for mens forhandlerne tjener penger som aldri før.

Bilnytt heter en publikasjon som blant annet kommer med skikkelige oversikter over norske bilforhandleres og bilimportørers økonomiske virksomhet i året som gikk. I oversikten for 2002 viser det seg blant annet at norske bilforhandlere har en driftsmargin på 1,4% og det på et driftsresultat som har gått ned fra ca. 840 til 640 millioner kroner.

1,4 prosent er åpenbart, i denne sammenhengen elendig.

Så leser vi i USA Today om hvordan det suser av gårde for amerikanske bilforhandlere. Nå gjør de jevnt over 2,2% på driften. Det er vesentlig opp fra det som har vært bransjestandard på 1,7% og ikke langt unna det som fremdeles er fjorårets rekord på 2,4%.

Alle de store forhandlerkjedene forteller om sterk økning i omsetningen også, ikke bare på marginen, og de forteller at det først og fremst er på forsikring og finansiering den største økningen i inntjening kommer. Det er paradoksalt, fordi amerikanske biler selges fremdeles med null prosent finansiering og mange andre incentiver, men den biten er det produsentene som tar seg av – forhandlerne kjører normale forretninger på det området også.

I Norge er fremdeles ikke finansiering / forsikring noen stor del av totalkaka forhandlerne sitter igjen med. Vi regner som en tommelfinger-regel at nybilsalget står for 50% av omsetningen men mindre enn 2,5% av resultatet – og den verdien er synkende. Bruktbil står for 30% av omsetningen og ca. 10% av resultatet. Verkstedet står for 10 prosent av omsetningen men mer enn 20% av resultatet mens deler og rekvisita over disk betyr ca. 10% av omsetningen men ca. 50% av resultatet.

Det er ingen ting i USA som tyder på at det er forskjell på forhandlerne. Store og små, enten de selger amerikanske biler eller import, og uansett om importbilen er japansk, koreansk eller europeisk – alle ser ut til å befinne seg i rett stjernetegn nå, og alle henger ut piler som peker oppover.

USA Today konkluderer med at aksjer i store forhandlerkjeder for tiden må være blant de mest undervurderte på markedet, og er verd å se nærmere på.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: