Forsinket Bentley, dumpingpris på Phaeton
Etter en forholdsvis mislykket Phaeton og en ganske forsinket Bugatti er det nå Bentleys tur. I stedet for 3.500 biler levert ut i år, slik den opprinnelige planen sa, blir første bil levert ut i løpet av første kvartal neste år. Det er åpenbart ikke så enkelt for Folkevogn å lage luksusbiler. I disse dager går det ut et brev til alle som har tegnet seg for en av de nye Continental GT Bentleyene om at man må regne med forsinkelser med hensyn til leveringsdatoen. Som forklaring bruker man innkjøringsproblemer ved karosserifabrikken i Mosel ved Zwickau. Tysk presse skriver imidlertid at man nok også finner årsaker hos prispressede underleverandører som enten er motvillige eller har genuine problemer. Bentley, som altså eies av Volkswagen, har tidligere fortalt at produksjonen for de første 18 månedene allerede er solgt. Nå er det ikke sagt noe om hvor i verden alle disse bilene skal leveres, men det later til at det i Tyskland bare er bestilt ca. 150 biler foreløpig (tross alt opp fra de 30 som er registrert der, så langt i år). Forhandlerne snakker allerede ganske åpent om problemer med dette agenturet. Det er ikke bare i Norge (der Insignia droppet Bentley på grunn av de urealistisk høye krav til showrom, dem-biler og andre standarder) man allerede ser tegn på slitasje. I Tyskland har for eksempel Hahn & Laang-gruppen nå droppet Bentley. Og dette er ikke noen amatørsjappe. 32 bedrifter som alle betjener et VW- eller Audi- (pluss Porsche) agentur. ”Dette engasjementet lønner seg ikke for oss”, sier sjefen, Fritz-Peter Lang til det tyske fagbladet AutoHaus. Bladet påstår også at siden selskapet ble stiftet i begynnelsen av 2000 har Bentley Stuttgart tapt mer enn en million Euro og solgt mindre enn et dusin Bentleyer. Fremdeles ser det altså ut som om Volkswagens luksusbilengasjementer er et stykke unna å generere både omsetning og ikke minst gevinst for moderfabrikken. Det de håper på nå er selvfølgelig at Phaeton endelig skal ta av i USA. Med en slags relansering der ble det lansert noen priser som tyske fagfolk betegner som ren dumping. En utgave som i Tyskland koster ca. 80.000 Euro vil en amerikaner måtte betale tilsvarende 55.000 Euro for. Fabrikken har selvfølgelig kommet med en rekke forsøk på forklaringer, men selv ikke svak dollar er forklaring god nok. Årsaken staves selvfølgelig POSISJONERING, og dersom man skal nå en omsetning på rundt 3000 Phaeton neste år må denne svære bilen posisjoneres riktig, og riktig er åpenbart ikke den prisen VW trodde de kunne få europeerne til å betale. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |