Sats på bussen!
Dette nummer av YrkesBil har buss som tema. Buss er egentlig et vidt spekter av produkter som dekker forskjellige oppgaver. Buss er et hyggelig transportmiddel for folk på ferietur, for firmaer som skal ha samlinger eller fest, det er helt nødvendig for trafikkavviklingen i de store byene og det knytter landet tettere sammen med tette ekspressruter. I tillegg finnes minibuss for taxi eller institusjoner og barnerike familier satser også på minibuss. Dess mer vi ser av buss-systemer, dess mer forundres vi over at det finnes politikere og pådrivere i samfunnet som forfekter at det som går på skinner er det eneste saliggjørende. I enkelte områder er det politisk motstand mot å gi bussen muligheter, på f.eks. lengre avstander. Hvorfor?, jo man vil beskytte toget. Men kan det være riktig å legge begrensninger på bussen for å verne om toget? Neppe. På de stedene bussen får komme til med lengre pendelruter eller ekspressruter, viser alle undersøkelser at bussen tar minimalt fra toget, den tar trafikkgrunnlaget i det alt vesentlige fra personbilen. Og det må vel være noe av målet, å sørge for at flest mulig reiser kollektivt? Vi har besøkt den store utstillingen “busworld 2003”, et arrangement som foregår hvert annet år i den lille belgiske byen Brygge. Nesten 25.000 mennesker var innom den omfattende utstillingen som er å anse som bussfolkets Mekka. Der fikk vi også for første gang se de ekstra lange bussene på 18 og 24 meter som er utviklet som alternativ til skinnebasert transport, som trikk eller undergrunn (se side 6-7). Når man ser hvor fleksibelt et system som benytter buss blir, forundres man over at “skinneromantikerne” fortsatt får dominere debatten mange steder. Den bussen vi så på var en hybrid-løsning med bruk av en gassdrevet motor som lader batteripakker og hvor det sitter en elektrisk motor ved hvert hjul. En stillegående og miljøvennlig løsning. Men allikevel snakker skeptikere om at det er bedre med trikk! Den argumentasjonen er liksom mer politisk spisbar, og det forundrer oss. Rundt de spesielt lange bussene er det laget en infrastruktur med til dels egne traseer og spesielle perronger i en ny forstad til Eindhoven i Nederland. Til tross for at det er investert i infrastruktur, er prisen langt lavere enn om man skulle satset på tradisjonelle skinneløsninger. Her følger bussene en “usynlig” skinne, i form av magneter i asfalten. Bussen kan kjøres automatisk som et tog, men oppstår det trafikkproblemer, kan den enkelt manøvreres inn på vanlig vei i vanlig trafikk. Det gir en fleksibilitet man ikke får til med skinnebaserte transportsystemer. Systemet betyr også langt rimeligere investeringer i selve materiellet, samt langt rimeligere vedlikeholdskostnader, som gjør dette til en spennende miljøvennlig løsning. Men kan det overbevise politikere, som tror at kun det som går på skinner er brukbart? Det gjenstår å se. Ekspressruter og pendelruter med buss kommer mer og mer. Timeavganger er blitt populære og har gjort at folk nå i stor grad heller tar bussen inn til de store byene, enn å ta egen bil. Dette er ruter helt uten tilskudd, de koster ikke staten en krone, allikevel er de ikke akseptert i alle politiske leire samt hos jernbanemafiaen. For der mener man at folk skal ta toget, uansett om frekvensen er for lav eller tiden reisen tar er for lang. Det er et underlig utgangspunkt. Om bussen kan føre til at et stort antall privatbilister parkerer bilen og setter seg på bussen, burde det applauderes. Sats gjerne på toget der toget har sine fordeler, men slutt å tenke diktatorisk og forlange at folk skal ta toget også der tilbudet er for dårlig. La NSB få rammevilkår som gjør at de kan ta store mengder pendlere inn og ut av våre største byer hver dag. Men det bør bli slutt på at politikerne nekter konsesjon til ekspressbusser på strekninger NSB er dårlige på. Det er usunt å legge hindre i veien for gode løsninger som bussen representerer, for å beskytte en dårlig løsning. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |