Den spennende Solberg-effekten
Norge har alltid vært litt snåle når man ser hvordan idrettslige resultater sveiser oss sammen som Nasjon. Eksempler på hvilken kolossal oppmerksomhet en sportsgren får i media så fort en av “våre” hevder seg er ikke vanskelige å finne når man ser tilbake. Eller hvordan interessen synker proporsjonalt med våre landsmenns resultater internasjonalt. La oss se bort i fra herrefotballens spaltediktatur på sportssidene. Den har “alltid” vært der, om nødvendig ved hjelp av spikerkoking. Kvinnefotball var derimot aldri interessant før herrenes resultater lå langt nedi gressmatta og “våre” jenter begynte å overgå gutta, relativt sett.
Ingen tok curling alvorlig her i landet før det norske laget plutselig høstet Den Helt Store Medaljen, men DA, mine damer og herrer... Og for alle som husker Bislet-brølet med vemod, som selve Symbolet på idretts-Norge som nasjon, tør jeg minne om at lengdeløp sjelden hevet seg over noe mer enn et nasjonalt oppgjør mellom Nederland og Norge med noen friske pust fra Sverige og CCCP inniblant, selv om det het VM eller OL. Men for Oss Nordmenn var det en verdenssport og ingen journalist våget å fortelle oss sannheten.
Rally, derimot, ER en verdenssport. En til dels uglesett
verdenssport i de politisk korrekte miljøer her til lands. Det er ikke så lenge siden rally var totalforbudt i Norge, noe som satte i gang satsningen på rallycross i utvidede grustak. Solberg har begynt en snuoperasjon i folkesjelas holdning til bilsport. Det skal bli interessant å se om gjennomslaget blir totalt og hva virkningene vil bli. Målestokkene vil komme raskt: Hvor mange nordmenn vil stille i Karlstad ved starten av Rally Sweden til vinteren? Hvor mange vil følge neste års Rally-VM på TV? Og får vi gjennomslag for et rally i VM-serien også i Norge? I så fall har vi ikke hatt noe tilsvarende siden 1960, da det siste Rally Viking gikk av stabelen som et av de tøffeste arrangementene i den daværende EM-serien. Men enda viktigere, ikke minst for bransjen, er at Solberg styrker den oppvoksende generasjons interesse for bil. Petter liker å spille dataspill, barn og unge identifiserer seg med ham umiddelbart. I motsetning til Schanche er Solberg ung, blid, holder seg til sin lest og finner ikke på noe dumt, i hvert fall foreløpig. Timingen er også riktig: Solberg vil på sin måte videreføre den interesse for bil som TV-programmet Autofil fikk livet opp i befolkningen, og dra flere nye ungdomsgrupper ut av cafeene og inn bak sitt eget ratt. Forhåpentligvis. Også derfor fortjener Petter Solberg applaus. Ikke minst fra en bransje som søker håp. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |