2004: Fiat Panda
Selv for en som tar en spiseskje Fiat til frokost hver morgen for å holde seg i form, er dette nesten utrolig. For 11. gang har et av Fiat-gruppens produkter blitt utnevnt til Car of the Year. Denne gangen var det Panda, foran blant andre Meriva og Golf. I snitt hvert annet år, de siste ti årene: Punto i 1995, Bravo/Brava i 1996, 156 i 1998, 147 i 2001 og altså nye Panda i 2004. Ingen behøver å være i tvil om hvem som er verdensmester i Årets Bil: 8 seire på Fiat, 2 på Alfa Romeo og en bare på Lancia, som derved er i klasse med andre ”søplefabrikker” som Volkswagen og Toyota. Audi og Opel er tross alt litt bedre stilt, de er på nivå med Alfa Romeo! Nå er det kanskje ikke ukjent at denne nedskriver er forholdsvis underveldet av hele Årets Bil arrangement. Juryen består av 58 motorjournalister fra 22 europeiske land – svært mange av dem forholdsvis selvoppnevnte, eller med posisjoner som har gått i arv – akkurat som i et gammeldags monarki. Disse heltene er så interessante at de har vært observert på store bilutstillinger med egne navneskilt, slik at alle skal se hvor importante de er. Og så velger de. Betydningsfulle biler som Mercedes 600 (den gamle) og Rolls-Royce Silver Shadow har vært på podiet, Austin 1800 og Renault 9 har vært blant vinnerne. Imponerende! Juryen legger faktisk vekt på at den jobber med å finne en eneste vinner blant floraen av nye biler, og juryen alene vet vel hvordan man kan avgjøre om en VW Touran, Touareg, Multivan eller Golf er best, og i så fall bedre enn en Mazda 2, 3 eller RX 8. Og så holde den opp mot betydningsfulle konkurrenter som Smart Roadster og Jaguar XJ. Og av en eller annen grunn biter bilfabrikkene fremdeles på. Japanerne jobber som gale for å hente tittelen til seg. Italienerne har en viss rutine i det. Tyskerne rister oppgitt på hodet hver gang. Og journalistene i juryen synes hele tiden at de gjør en glitrende jobb. Nå skal ikke jeg påstå at Årets Bil behøver ha noe som helst med suksess å gjøre, jeg skjønner veldig godt at NSU Ro 80 ble Årets bil i 1968, men når Europas mest-tapende bilfabrikk er den som har produsert flest Årets Bil er det i hvert fall noe som tyder på at juryen ikke akkurat stemmer populistisk. Som sagt, jeg elsker Fiater, men en Fiat-aksjonær er nok ikke like begeistret. Ikke en Fiat-eier heller, sannsynligvis, for da hadde kanskje markedsandelen, omsetningen og profitten sett litt annerledes ut. Det er med andre ord åpenbart at når juryen stemmer inn årets bil stemmer de ikke som bileiere, men som journalister med forholdsvis frilynt tilgang på gratis bil og andre goder. Sjekk denne listen over Fiat-konsernets plasseringer gjennom tidene.
Og siden det ikke kommer noe særlig nytt fra Fiat i 2004 passer det jo bra. Da kan andre slippe til og så kan et Fiat-produkt blir Årets Bil for 2006 igjen. De eneste som tar dette alvorlig snart, bortsett fra jurymedlemmene selv, er vel annonseselgerne i de bladene som er med på å arrangere dette jippoet. Men det beste med årets Årets Bil er at den er bygget av en bedrift som er så trygg på egne produkter at de nekter å selge den til Norge, Sverige og Finland. På grunn av klimaet, påstås det. Årets Bil – ikke tøff nok for Trysil! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |