Firmabilskatten senkes i løpet av et år?
Advokatfullmektig Harry Tunheim i Skattebetalerforeningen tror ikke vi vil se en reduksjon i satsene for firmabilbeskatning før det har gått et års tid. Dette orienterte han et 40-tall deltaker om under et seminar i regi av FirmaBil-Forum nylig. Tunheim (bildet) orienterte om status for firmabilbeskatningen etter høstens uttalelse fra Sivilombudsmannen. Bakgrunnen er at det er en regel at en økonomisk fordel skal beskattes ut fra den reelle fordel som vedkommende person får. Firmabilbeskatningen følger ikke dette prinsippet, i det man beskattes for en fordel som er høyere enn de reelle kostnader. Derfor sendte en arbeidsgruppe bestående av syv organisasjoner, deriblant Skattebetalerforeningen, Bilimportørenes Landsforening og Norges Bilbransjeforbund en anmodning til Sivilombudsmannen i mars, for å få en vurdering av Skattedirektoratets måte å fastsette satser for firmabilbeskatning på. I slutten av september konkluderte Sivilombudet med å rette kritikk mot Skattedirektoratet ved å peke på at det er betydelige svakheter i måten satsene er fastsatt på. Når Sivilombudet påpeker feil, er det normalt at forvaltningsorganet tar kritikken til etterretning og tar de nødvendige skritt for å rette opp feilen. Så enkelt er det ikke i forholdet til Skattedirektoratet. De har varslet at de opprettholder satsene, men peker samtidig på at Finansdepartementet etter anmodning fra Regjeringen skal ha en bred gjennomgang av firmabilbeskatningen i løpet av 2004. Arbeidsgruppen utarbeider nå et nytt brev til Sivilombudsmannen med klage på Skattedirektoratets vedtak. Harry Tunheim tror ikke vi kan forvente en snarlig endring, men sannsynligvis vil det skje en omlegging av firmabilbeskatningen i løpet av et år.
Alternativ beregningsmåte Forslaget kan ved første øyekast se ugunstig ut for brukere av firmabiler, men det som gruppen foreslår er at kapitalkostnaden fordeles med 50/50 mellom bruker og arbeidsgiver når bilen brukes i arbeidet. Hvis bilen utelukkende brukes til privatkjøring (altså er et rent frynsegode), må hele kapitalkostnaden legges på brukeren. Tunheim argumenterte for at dette forslaget vil gi en mer rettferdig beskatning. Han pekte også på at veldig dyre firmabiler beskattes relativt gunstig i dag, for dagens regler skiller lite mellom kostnader for billige og dyre biler. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |