Volvo XC90: Svensk emigrant
NETTKJØRT: Selv om den er bygget i Sverige, som de fleste Volvoer, er det amerikanske markedet viktigst for XC90. En ”gunstig” pris og et merke med lange tradisjoner har gjort den populær også i Norge. Vi skjønner godt at folk som bor i et land med bensinpris på tre kroner literen velger en full size SUV. Her er det plass nok for hele familien pluss masse bagasje, og du sitter høyt og komfortabelt med god oversikt. Eksemplaret vi kjørte var en 7-seter hvor i alle fall fem voksne sitter svært komfortabelt i en høy, bred kabin. De som befinner seg i bakerste rad skal ifølge Volvo helst ikke rake høyere enn 165cm på strømpelesten.
God fremkommelighet Størrelsen blir imidlertid et minus når du skal manøvrere bilen i trange omgivelser som inne i et parkeringshus. Et lite minus gir vi også for høy innlastingen i bagasjerommet hvor det kan bli tungt å løfte inn store kofferter, et problem for mange full size SUVer som prioriterer høy bakkeklaring. Plass er det imidlertid nok av der bak, 613 liter med fem om bord og hele 1837 liter når bilen brukes som toseter.
Turbo og automat Prisen på en Volvo XC90 2,5T som 5-seter er kr 692.900 inkludert automatgear. Vår modell var en velutstyrt 7-seter med listepris kr 789.110. Mye penger for en bil. Etter årets 11 første måneder er det registrert drøye 200 XC90 i Norge, og det er vesentlig høyere tall enn for dens naturlige konkurrenter, BMW X5, Mercedes M-Klasse og Volkswagen Touareg. En av årsakene er nok at XC90 er noe rimelige enn konkurrentene og at Volvo har et godt etablert forhandlernett og mange lojale kunder. Dessuten er det lite å utsette på selve produktet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |