[]
[] [firmabil.no] []

Ny Subaru? Nei da, Saab 9-2X


Terje Ringen - BilNorge



Så er den vist, nye Saab 9-2X som skal hjelpe den ”svenske” bilprodusenten til å feste et enda bedre grep på det amerikanske markedet. Fronten er typisk Saab, men resten bærer tydelig preg av hvem som har stått modell.

Det er Saabs japanske fetter, Fuji Heavy Industries – bedre kjent som Subaru - som skal stå for produksjonen av den nye kompakt-Saaben som foreløpig kun skal markedsføres i USA og Canada. Bilen bærer tydelig preg av å være basert på Impreza stasjonsvogn hvor plastbiter, lykter og interiør er erstattet for å gi den et Saab-preg.

Saab 9-2X er som X-en i betegnelsen antyder utstyrt med permanent firehjulsdrift. Saab håper å nå frem til en yngre kundegruppe enn tidligere og lover attraktive priser med start under $25.000. Undersøkelser de har foretatt viser at 40% av de potensielle kundene ønsker seg en bil som trekker på alle fire hjul.

2 motorer - 2 utstyrnivå
Den nye bilen skal lanseres som Linear og Aero og utstyres med to alternative boxermotorer, en 2,5-liter på 165hk og en turbomatet 2,0-liter god for 227hk. Førstnevnte har et dreiemoment på 225 Newtonmeter (v/4000 o/min) mens Aero-modellen med ekstra luftinntak på panseret, ikke ulikt det vi finner på Impreza WRX, kan oppvise 294 Newtonmeter i samme område.

Saab 9-2X har uavhengig hjulopphengning i alle fire hjørner, skivebremser på alle hjul og 4-kanals ABS med fire sensorer. Den står på en akselavstand på 2,525 meter, har en total lengde på 4,460 meter og en vekt på ca 1400kg. Bilen er leveringsklar i Nord-Amerika sommeren 2004.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: