[]
[] [firmabil.no] []

Åpen 6’er presentert


Terje Ringen - BilNorge



For noen uker siden hadde jeg gleden av å kjøre BMW 645Ci på spanske landeveier. Nå presenterer BMW cabriolet-utgaven, i første runde som 645Ci Cabriolet.

BMW lover de samme dynamiske kjøreegenskaper i cab’en som i coupéen, noe som høres svært lovende ut. 4,4-liters V8 motoren med 333hk er på plass også her og sørger for at akselerasjonen til 100 går unna på 6,1 sekund mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Det eneste jeg ønsket mer av i 645 coupé var godlåten fra V8’eren, og med taket nede bør det være en symfonisk nytelse å kjøre cabrioleten.

50:50
645Ci Cabriolet har en egenvekt på 1815kg, 50kg mer enn den lukkede utgaven, og i kjent BMW-stil er vektfordelingen 50:50 mellom de to akslene. DSC og Servotronic er standard, men for å oppnå maksimal kjøreglede anbefaler vi å plusse på med Dynamic Drive og Active Steering som er tilleggsutstyr.

Takkonstruksjonen som benyttes i 645Ci Cabriolet er nyutviklet og sørger for god lyd- og varmeisolering. Bakvinduet er utført i glass og kan kjøres helt frem til bagasjerommets skillevegg ved hjelp av en elektrisk motor. Taket betjenes elektrisk og kan kjøres opp og ned mens bilen er i sakte bevegelse (inntil 30 km/t). En vindavviser gjør bilen om til en lun toseter, og når man ønsker plass for fire plasseres denne i bagasjerommet.

Sikkerhetsbeltene til forsetene er integrert i seteryggen for å lette inn- og utstigning av baksetet. Når bilen kjøres åpen rommer bagasjerommet 300 liter og med taket på plass økes volumet til 350 liter. Et kraftig karosseri og solide A-stolper gjør 6-serie cabriolet like kollisjonssikker som coupéen.

Vår prøvekjøring av 645Ci coupé kan du lese i desember-utgaven av Bil som er på plass hos bladforhandlere i disse dager. Første offisielle visning av cabrioleten finner sted på Detroit-utstillingen i januar. Den kommer hit i løpet av våren 2004, og BMW Norge antyder en pris på kr 1.265.000 - drøyt 100.000 over coupéen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: