Detroits viktigste? Cobalt
En av de bilene som garantert kommer til å vekke minst oppsikt på Detroit-utstillingen blir Chevrolet Cobalt. Hvem gidder bruke tid på en Cavalier-etterfølger når den trange hallen er full av glam og stæsj? Men dette er nok den viktigste bilen på utstillingen. For GM er det snart på tide for det første å få opp volumet på småbiler igjen, og – for det andre, å tjene penger på de småbilene de selger. På Detroit-utstillingen skal publikum få møte to angrepsvinkler. Chevrolet Aveo er den ene nyheten, men det er simpelthen en om-ettikketert Daewoo som selges i prisområdet 10.000 – 12.000 dollars. Den andre nyheten er atskillig mer spennende. Cobalt er den døpt, den nye småbilen fra Generalen. Den skal bli solgt med Chevrolet-merkelapper og skal leveres både som fire-dørs sedan og 2-dørs coupé. Denne bilen skal ikke selges med den samme 4.000 dollars kontant-rabatten som du får på eldgamle Cavalier i dag. Denne bilen skal også kunne utstyres med attraktivt ekstrautstyr, for eksempel et skikkelig oppgradert interiør, som skal gjøre det mulig å få 20.000 dollars for den, og da snakker vi seriøse penger på bunnlinjen. Og bilen skal trekke yngre kunder inn i butikken, ikke minst ved at det også skal komme SS utgaver og kompressor+SS varianter som gir henholdsvis 170 og 200 hester, i stedet for normale 140 fra den normale Ecotec-motoren. At ”tuner”-markedet øker voldsomt i betydning er det ingen som tviler på lenger. Alt sammen selvfølgelig for å slå asiatene som i stadig sterkere grad dominerer denne enden av markedet. Og selv om segmentet krymper (ca. 4 millioner biler i midten av 80-årene til snaue 1,5 i år) har GM bestemt seg for at deres markedsandel her skal øke sterkt. Cavalier stammer egentlig fra helt tilbake til 1981, men har bidratt til at GM har hatt en markedsandel for småbiler på over 33 prosent (1996-1997). Nå er den imidlertid nede på ca. 20%, og det er for lavt. Selv om produksjonsmålet på ca. 250.000 biler årlig fra de flunkende nye Cobalt-linjene på Lordstown-fabrikken høres lavt ut, vil de sikkert bidra til både de økonomiske og markedsmessige målene. Bare synd at den først kommer som 2005-modell. Jeg regner som sagt med at dette blir en av de minst omtalte bildene fra Detroit. Og det skyldes nok, som antydet, ikke bare at den faktisk debuterer i Los Angeles noen dager tidligere. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |