Revidert S
Mye penere, å dømme etter bildene i hvert fall, er den modifiserte S-modellen til Jaguar. Den skal stå på Detroit-utstillingen, og blir presentert som en 2004-modell. Det er i designavdelingen det har hendt mest, selv om takket være litt forsiktig bruk av aluminium har man også fjernet vekt og sannsynligvis klart å bedre noen prestasjoner med fraksjoner av sekunder. Betyr litt det også. Du ser det først på fronten, der Ian Callum og hans folk har gjort det hele meget enklere enn det var. Det er færre detaljer der foran, det hele er blitt meget renere. Også fra siden har det skjedd elegante små endringer som gjør at hele bilen virker tettere. Det har helt klart hjulpet at endel av pressverktøyet er bygget om, slik at det også er blitt meget tettere i toleransen mellom panelene. Hekken er det også jobbet forsiktig med, slik at hovedinntrykket blir at designerne har dempet svært meget ned på det opprinnelige sterkt ovale inntrykket bilen ga. Verken med drivlinjen eller med chassiset er det foretatt noe som helst, men innvendig har også tryllestaven vært brukt. Nye instrumenter og to nye ”info-sentra” der man slipper å klikke seg gjennom budskapene slik som på den opprinnelige utgaven. En rekke nye trim-muligheter finnes også, og selv om hovedutvalget fremdeles konsentrerer seg om skinn og edle tresorter, har Jaguar også endelig kommet opp med en mulighet for aluminiums-interiør. Mindre klubb og mere hi-tech – det kan sikkert bli et populært alternativ det, og hvorfor det skal være så utypisk britisk å gjøre ting litt moderne er vanskelig å forstå. R-utgaven skal fremdeles være en del av utvalget, med de samme modifikasjonene som på den vanlige S’en. Men takket være litt lavere vekt vil denne 400 hesteren nå 100 på godt under 6 sekunder. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |