Snillere Panoz
På Los Angeles utstillingen står det en Panoz Esperante som er litt snillere enn den opprinnelige utgave. Det vil kanskje gi litt høyere salgstall. Den opprinnelige Esperanten er nå tre år gammel, og har solgt 240 eksemplarer. Greit nok at dette er en bil med begrenset produksjon, men det får være grenser. Når Panoz – en fabrikk som finansieres av medisiner og eies av en godt-over-70-år gammel bildillafyr som eier en rekke racerbaner i USA, som kjører den amerikanske LM-serien, og som fremdeles drømmer om å vinne Le Mans, med noen solide opptreden der – nå kommer med en modifisert Esperante er det åpenbart for å fortelle kunder at de også kan få en Panoz uten racerbil-ambisjoner. Det er åpenbart at den opprinnelige utgaven (som fremdeles skal produseres) er litt for mye banebil til at landeveiskunder finner seg helt til rette med den. Derfor har de nå bygget om opphengningen så den er blitt litt mer sport og litt mindre competition. Karosseriet er også gjort litt mer sivilisert, og det blir montert en 320 hesters, ganske snill, Ford V8 motor der nå. Null til hundre på under 5 sekunder burde allikevel være nok til å gi naboene en ordentlig imponator. Produksjonen begynner i første kvartal i år, og bilen skal koste ca. 95.000 dollars. Dette kalles en spesialversjon av Esperante. Etter siste opptelling er dette da spesialversjon nummer fem, hvilket må gjøre Esperante til den modellen i verden med flest spesialutgaver i forhold til totalvolumet. Kanskje til og med Mazda Miata er slått. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |