Nomad for fjerde gang
Nomad er et klassisk navn hos Chevrolet. Den opprinnelige Nomad-drømmebilen debuterte i 1954. Siden har navnet dukket opp mange ganger. Nå er den her igjen, på Detroit-utstillingen, som et rent konsept (foreløpig). Den opprinnelige Nomad var en drømmebil fra GMs fremtidsshow som turnerte USA i femti-årene. Den gang var den jommen morsom nok, en slags stasjonsvogn på den dengang flunkende nye, og meget spennende Corvette. BMW Z3 Coupe kom mer enn 40 år for sent til å kunne kalle seg en original idé. Så dukket navnet opp på en forholdsvis konvensjonell stasjonsvogn i 1968, den modellen varte noen år, i hvert fall ett karosseriskifte hvis jeg ikke husker feil. Men så, i 1999 kom den tilbake. På Detroit-utstillingen da hadde Chevrolet en konseptbil med masse trekk fra den opprinnelige drømmebilen. Ikke minst var den sentrale, dominerende B-stolpen på plass, som så ut som den bar hele taket som en vakker bro-konstruksjon. Det som var morsomt det året var å se Tom Gale, Chryslers designsjef, gå diskret rundt denne bilen og faktisk være innmari stolt av den. Det var nemlig, viste det seg, Toms sønn Jeff som var en av de to designerne som hadde ansvar for denne bilen. Jeff gikk til pappas studio i 2001, samtidig som Tom Gale ble pensjonist. Den andre designeren, Christos Roustemis, ga meg for øvrig en glimrende beskrivelse på hva deres Nomad egentlig var: ”Sleng en Blazer og en Corvette i mixeren, og du får en Nomad!” Nå er det i tidligste laget å diskutere med designerne hva årets Nomad egentlig er – dette skrives faktisk før bilen er presentert. Men for det første kan vi slå fast at den er ikke ulik 1999-konseptet. Riktignok er årets bygget på det samme Kappa-understellet som Solstice og Curve (med en noe forlenget akselavstand for riktig å vise hvor fleksibel denne oppskriften er), slik at det kanskje skal gi inntrykk av at den er nærmere produksjonsstadiet enn den egentlig er. For det andre er Simon Cox oppgitt som designansvarlig denne gang. GMs eremitt med sitt eget, avsondrede studio rett utenfor Birmingham (er man urban så er man urban) og med ansvar for en rekke av de mest spennende Cadillacene fra de siste fem årene. Han er ikke akkurat mannen som følger rett etter noen som har gått opp sporene før, så det skal bli spennende å spørre ham hva han egentlig har gjort, bortsett fra å legge den nye grillen på plass. Det skal også bli interessant å spørre Roustemis/Gale om hva de synes om den oppdaterte (?) utgaven av originalverket deres. Slik den skal stå i Detroit har den en 2,2 liters Ecotec firer på hele 210 hester. Fem-trinns kassa skiftes fra rattet. Karosseriet er uvanlig for denne type produkter ved at det er utført i glassfiber Hjulene er også uvanlig store, og kan umulig bli med dersom det blir snakk om produksjon: de er 24 tommere. En bil for hip-hop generasjonen har Chevrolets nye PR-sjef klart å beskrive denne som. Vissnok fordi den besitter et lydsystem med høyttalere ”overalt”. Her er det meningen man skal føle dynamikken, selv når biler står parkert. Chevrolet har åpenbart ikke oppdaget at drømmen for alle suksessrike hip hoppere er en lang-akselavstand Maybach! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |