[]
[] [firmabil.no] []

Bronco blir fremdeles Bronco


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Ganske tøft av Ford å fortsette å bruke Bronco-navnet. Negative minner er mange. Bilen O.J. Simpson brukte da han, TV-dekket hele veien, forsøkte å rømme fra politiet. Eller bilen som fikk en lusen stjerne i myndighetenes roll-over test.

Nå sier Ford riktignok at det ikke er produksjonsplaner for den nye Bronco som de viser som konseptbil på Detroit-utstillingen. Men det er ikke mange som tror at dagens 15 år gamle Bronco kommer til å leve evig (Ur-broncoen ble for øvrig introdusert i august 1965 – hilsen til dere som samler på ubrukelige informasjoner). Og skal den erstattes, så hvorfor ikke med noe såpass moderne som den som Ford trekker lakenet av nå.

Fords designere presiserer at fremdeles er det funksjon som er hovedmotivet for Bronco. Men det har åpenbart ikke hindret den i å opptre med litt stil. Det er vel ikke en eneste visuell kontakt med produksjons-Broncoen i årets konseptbil, derimot er det så mange kjente elementer under det nye karosseriet at påstanden om null prod-plan ikke virker helt troverdig.

Konseptet er nemlig bygget på den EcoSporten Ford produserer i Brasil, som er blitt en fabelaktig suksess og som nå skal eksporteres derfra til andre land i sentral-Amerika og til Karibien. Men den skal i hvert fall ikke selges i Nord-Amerika. EcoSport er mindre enn Escape, som for tiden er Fords minste SUV i Nord.

Med en lengde på så vidt over 4 meter og en akselavstand på 241 cm pluss en vekt på litt over 1500 kg, stiller heller ikke denne Broncoen i dinosaur-klassen. Nedskalerte SUV’er er sikkert politisk riktig også nå som myndighetene igjen er i ferd med å omdefinere bil og light truck, samt se på nye grenser for drivstoff-forbruk.

Drivlinjen på denne konseptbilen er også såpass interessant, men uproblematisk, slik at den kan gå rett på samlebåndet. I virkeligheten er den der alt, Broncoen er bygget med den samme drivlinjen som du finner på EcoSport. En europeisk 2 liters Duratorq TDCi motor som vanligvis gir 128 hester. Men et Nitro-anlegg (N2O) sørger for ekstra hester når purken ligger rett etter deg. Jeg mener, alle som så The Fast and the Furious for to år siden forlot salen høye på nitro. 50 hester mer over ganske korte tidsintervaller blir vi lovet.

Transmisjonen er enda morsommere. Et twin clutch opplegg tilsvarende det VW/Audi byr på i sine topputgaver som (for å forklare det på toppen av et knappenålshode) tillater gearskift uten at en clutch avbryter forbindelsen mellom motor og drivhjul. Kjappe skift med andre ord.

Ford har utviklet sin sammen med tyske Getrag, den har seks utvekslinger og kommer på produksjonsbiler om noen år. Det er vel ikke sikkert at de vil debutere på terrenggående biler, siden imaget er power shift med masse hester, men det er jo på sleipt føre den er mest logisk. Clutch-oppholdet kan ofte være nok til å avbryte fremdriften i bratt terreng, og da står man der.

Firehjulsdriftsystemet er også nytt. De kaller det intelligent og sier det byr på fordeler på alle områder over dagens ControlTrack II. Dette systemet vil være på plass i 2005-utgaven av Escape, og de som har forsøkt det sier at man merker ikke når de forskjellige hjulene gis driftoppgaver og når de meldes ut igjen.

Men alt dette, og et meget brukbart utseende skal altså ikke i produksjon.

Tro det!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: