Dodge tilbake til Europa
Den gang Chrysler virkelig var representert i Europa, med samlefabrikker i hver eneste avkrok (inklusive Strømmen og Kambo), var det Dodge som var det viktigste merkenavnet i familien. Nå er navnet med rambukk-symbolet på vei tilbake. Det var den tyske utgaven av Financial Times som fortalte at Daimlerchrysler i et styremøte hadde vedtatt å innføre Dodge-navnet på det europeiske markedet igjen. Nærmere detaljer skal visstnok gjøres kjent under bilutstillingen i Detroit, eller senest på Geneve-utstillingen der vi vel også kan vente oss de første eksemplene på hvordan denne kampanjen er tenkt. Nå er Chrysler-kosnernet svært flinke til å drive badge-engineering, bare flytte merkelappen fra det ene produktet til det andre, uten særlige kosmetiske endringer. Hvis det er snakk om virkelig å jobbe frem Dodge som et globalt merkenavn igjen vil det nok kreves mer enn som så. Om ikke eksklusive modeller, så i det minste en egen profil som også kan leses fra bilenes design. Det er meget usannsynlig at det er GMs underlige Europa-fremstøt som er grunnen til dette nye USA-initiativet. Det er også tvilsomt at noen tror på at GMs amerikanske biler bare skal heter Chevrolet i Europa, så det kan umulig være derfor Dodge-navnet igjen skal holdes høyt. Men vi skal følge med og fortelle dere om planer og ideer og tempo og kost når vi vet mer. Imens kan dere jo gå tilbake og lese kollega Vollas historie om dette spennende amerikanske bilmerket. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |