[]
[] [firmabil.no] []

Jeep Treo: hjem fra Tokyo


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Jeeps lille konseptbil Treo har ikke akkurat amerikanske mål og muskler. Derfor passet den kanskje bedre som debutant på Tokyo-utstillingen for to måneder siden, men det er klart at Chrysler måtte hente den hjem til Detroit. Om ikke annet så for å vise at Jeep også tenker nytt.

Jeep er liksom ikke den mest dynamiske produktutvikleren i Motown. 3 modeller har vært hele programmet de siste 12 årene, det holder ikke i våre dager da alt dreier seg om nisjer. Og det holder i hver fall ikke for Jeep som blir angrepet av ”jeeper” fra alle kanter.

Etter en topp på 555.000 enheter i 1999 har Jeep mistet nesten 100.000 biler og er fremdeles for nedadgående – ut november lå de 4 prosent under 2002. Og med det som skjer i utviklingsavdelingen er det nok ikke stort håp om å bedre denne tendensen i år.

Lite nytt
Av nyheter ligger det an til en ny Wrangler Unlimited, en redesignetet (ganske omfattende) Grand Cherokee og en dieselmotor i Liberty. Ikke akkurat fyrverkerimat når man ser hva de andre 4x4-pusherne byr på. Et stort problem er også kundelojaliteten. Den er mer hullete enn en god sveitserost. Færre enn hver tredje Jeep-eier går tilbake til merket når han kjøper ny bil.

Men det jobbes med mye nå. For eksempel med en Hummer-liknende maskin (se egen sak om Jeep Rescue her på BilNorge) og så er det altså noen som har lekt seg med det som ble hetende Treo.

Allerede fasongen er uventet og bortsett fra at den har det riktige antall slisser i fronten er det ikke mye som sier Jeep her. Det hele er lett anime-preget og får oss til å lure på om designen egentlig var øremerket Japan og bare Japan.

2+1
Hjulene ligger utenpå. En liten kapsel som har plass til 2 pluss en, eller to pluss utstyr. Hekken smalner, nesten som på et gammeldags skrog og avsluttes med en innretning som inneholder alle hekklysene samtidig som det er feste for to av Jeep Rubicon-syklene. For sikkerhets skyld har den også bakhjulsstyring og et kontrollpanel med ratt som kan moveres til høyre eller venstre forsete etter førerens ønske.

For å komme ut i villmarken der sykkelturen starter har du satt i sving to elektromotorer som driver hvert sitt hjulpar, slik at vi har en effektiv 4 ganger 4 her. Strømmen kommer fra en hydrogen-drevet brenselcellestack, så dette er grønt.

Nå avviser ikke Chryslers folk at dette kan bli deler av en ny virkelighet en gang. ”Ikke bare viser Treo hvordan ny teknologi kan brukes i en Jeep-sammenheng. Den viser også at våre folk er i stand til å tenke lateralt” er en av de fornuftige kommentarene vi har fått rundt denne bilen. Og hvorfor ikke? Den opprinnelige Jeepen var grunn-funksjonell tilpasset sin virkelighet. Treo er grunnfunksjonell, tilpasset noe som kanskje blir en ny virkelighet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: