Skal Rescue redde Jeep?
Egentlig er det vel litt dramatisk å snakke om å ”redde” Jeep, men det vil ikke gjøre noe som helst om merket fikk noen produkter som la seg litt tettere på markedets ønsker. En Hummer-liknende sak for eksempel. Rescue viser at det er slik Jeep-folket tenker nå. Hvorfor skal GM være alene om en Hummer, når det egentlig er Jeep som skulle hatt den. Endelig våkner også Chrysler og ikke bare stiller de seg spørsmålet – de svarer også. Resultatet ser vi i Detroit nå, Rescue heter konseptbilen som er av H1-dimensjoner og så å si produksjonsklar. Nå er det selvfølgelig lagt et show-biz røykteppe rundt akkurat denne. ”Den skal vær en spesialbil for redningsoperasjoner, en innsatsbil under naturkatastrofer og ulykker” får vi vite. Men leser vi spesifikasjonene finner vi ut at her har vi en massiv, produserbar konstruksjon, med separat karosseri oppå en solid hydroformet ramme (hvilket nok gir muligheter for en rekke forskjellige konfigurasjoner og mål). Det hele på 37 tommers punkteringsfrie dekk der trykket kan justeres fra førerplass, og drevet av en av de samme Cummins dieselmotorene og den samme heavy duty automatkassa som vi finner i enkelte Ram-modeller.
Nærmest produksjonsklar Innvendig er det nok mye som ikke vil følge med i produksjonen. Selv om denne katastrofebilen ikke akkurat heller til det luksuriøse på innsiden har den en masse detaljer som kanskje ikke vil høre med blant standardutstyret. For eksempel et 3-D karttegne- og navigasjonsutstyr, kameraer under bilen, et varmeregistrerende kamera, satellitt-telefon, VHF radio og digitalt videokamera – for å nevne noe. Alt kan forresten skaffes i dag, til den som må ha en av alt. Fjernstyrte vinsjer foran og bak, og vekselstrømgenerator hører også med til slå-leir utstyret. ”Dette er Jeep-egenskaper tatt helt ut” får vi vite. Hvorfor det har tatt dem 15 år å få ut disse egenskapene får vi derimot ikke vite. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |