[]
[] [firmabil.no] []

Lincoln har nådd Mark X


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det er lenge siden Lincoln var den mest solgte amerikanske luksusbilen. Men med masse motganger på alle kanter fortsetter merket å lempe ut den ene konseptbilen etter den andre. Man skal tilbake til erke-Lincoln sier man. Det er mulig at Detroit-utstillingens Mark X fører dem nærmere.

I 1998 lå Lincoln fremdeles på topp. Nå ligger den etter ikke bare Lexus, BMW og Acura i salgstall, men også godt bak Cadillac, erkerivalen. Stagnerende salg er bare et moment, store finansielle tap er et annet, stadig endringer av merkets status innen Ford-familien, og litt for dramatiske skifter av enkelte nøkkelpersoner til at det kan bli tilstrekkelig ro hos de som skal jobbe frem dette nobelmerket igjen.

Men nå skal dette åpenbart bedre seg. Lincoln ligger igjen under Ford Nord-Amerika og ikke under den internasjonale luksusdivisjonen PAG. Produktutvalget er klart: det skal komme en blitz på 11 nye modeller de neste fire årene, og det er satt klare økonomiske mål. Litt har innsatsen hjulpet - allerede årets salg er forsiktig over fjorårets, og utsiktene ser bedre ut.

Cadillac-utfordrer
Vi ser noe av hva fremtiden kan by på gjennom konseptbilen Mark X som ble avduket i Detroit. Lincoln har ikke hatt noe sportlig i katalogen sin siden den siste Mark VIII trillet av båndet i 1998, Mark X har noe av det samme. Hovedinntrykket preges selvfølgelig av den dominerende hard top’en med glasstaket, der det hele kan forsvinne ned i bagasjerommet.

Selv om denne, i motsetning til mange av de andre nye Ford-produktene som vises her, ikke har noen produksjonsplaner festet til seg, er den bygget slik at det egentlig bare er å trykke på ”kjør”-knappen. Understellet er tvers igjennom det samme som du finner på Jaguar S og Thunderbird med en 3,9 liters V8-motor på 280 hester.

Nå er det ikke sikkert at det lime-grønne interiøret ville følge den inn i produksjonen, men noe gjør man jo for show-effekten også.

En bil som dette ville konkurrere direkte med Cadillacs utmerkede XLR, og ville ikke være noen volum-modell. Caddy regner ikke med å selge mer enn 5.000 hvert år av sin modell. Men i likhet med XLR ville en produksjons-Mark X kunne være en pengemaskin. Her er det mer snakk om profitabelt ekstrautstyr enn kontantrabatter.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: