[]
[] [firmabil.no] []

Actic? Nissans Aktiv?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det er ikke usannsynlig at navnet til Nissans Detroit konsept skal bringe tanken hen på aktiv. Den er nemlig beregnet på et ”nytt tankesett” og en ”ny livsstil” og det pleier å bety generasjon X (er ikke den død snart?) og masse action.

Crossover heter det selvfølgelig, og midtstolpeløs dørløsning hører med. Innvendig finner man seteløsninger som på en Multipla, tre i bredden og to rader, med masse fleksimuligheter. Og akkurat som hos Multipla er det i første rekke interiøret som fenger.

For eksempel kan man folde sammen begge midtsetene og derved danne en super-tunnell som kan være arbeidsplass eller pokerbord eller lekestue. Nesten skrikende oransje interiør danner en ganske festlig kontrast med noe så gammeldags som et sølvfarget ytre. Og de fleste elementene inne i kabinen er modul-designet slik at de kan stokkes og byttes rundt og erstattes med andre, akkurat som Opel viste på sin Junior for 20 år siden. (Hvorfor er det ingen som fulgte opp den glimrende Chris Bangle ideen fra den gang?)

Lillebror
Et annet argument som taler til fordel for Aktiv-betydningen er at bilen er utstyrt med en nesten integrert tilhenger. Det må da være aktivt? Der kan du pakke hele livet ditt og flytte det til et annet sted, uten å behøve å betenke deg et sekund, får vi høre. Men tilhengeren selv er glup nok. Trekkarmen gjør at hengeren blir en del av hele kjøretøyet, med aktiv styring. Ved hjelp av en kompressor kan du blåse opp vegger fra hengeren slik at du får en ny heim med forholdsvis god plass til tre sovende personer. Denne enheten er utviklet i samarbeid med Nissan i Amerika av Airstream, en av de klassiske amerikanske trailermakerne som pleide å bygge vogner som så ut som strømlinjede kjøleskap på hjul.

Dessuten er jeg litt imponert av hjulene. Her er det Michelin som har hjulpet til. Dette er meget mer joggesko enn dekk, de ser jommen ut som joggesko også. Men her er det mer enn bare utseendet. Dekkene er laminert over 19 tommers felger slik at hjulene endelig er blitt en enhet og ikke en samling forskjellige gjenstander.

Punkteringsfri selvfølgelig, og måten det er bygget opp på gjør at det ser ut som det er vesentlig større enn 19 tommer. Designerne får altså også et nytt element å leke seg med her. Det gjør heller ikke noe at Michelin har funnet frem et mønster som tilsvarer det mest aggressive de har på sine trialsykkel-dekk. Enda noe som tyder på at vi snakker mer Aktiv enn Arktisk når vi uttaler det Actic.

Og så får vi heller glemme glasspaneler i taket, TV-kameraer, sikkerhetssystemer med personlig identifikasjon og alle de andre imponatoreffektene du får kjøpt rett ned fra hyllene til alle elektronikk-gigantene. Hjulene og hengeren var mer enn nok her.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: