[]
[] [firmabil.no] []

Toyota med Tokyo-repetisjon


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



I fjor viste Toyota sin FINE-S i Detroit. Det var Star Wars goes Hybrid. For å bedre litt på inntrykket tok de med seg Tokyo-debutanten, FINE-N til Detroit.. Den er Brensecelle går Kjernefamilie.

FINE-N er på mange måter Toyotas Hy-Wire. Akkurat som GMs geniale pioner-mobil har denne batteriene under gulvet, drivlinjen er gjemt langt vekk og all kommunikasjon med det dynamiske skjer via kabler. En arkitektur, med andre ord, som gir designerne full frihet.

Og den friheten har Toyotas folk merkelig nok brukt for i enda større grad å imitere GMs pioner-innsats på GMs hjemmebane. Det er en stor bil, akselavstand på mer enn 3 meter, lengden er 4,4 meter, høyden 1,5 og bredden litt over 1,8 meter. Og den er bygget som en en-boks MPV men enormt innvendig volum.

FINE-N bruker hydrogenfyrte brenselceller for å skaffe strøm til batteripakkene. I denne utgaven har drivlinjen en rekkevidde på godt over 500 km. Den har en motor i hvert hjul, som hver er rated til 25 kW maks, og 110 Nm hver. Et forholdsvis sofistikert system avleverer passende mengde kraft til hvert hjul, avhengig av underlag, aks-krav, styrevinkler og mye annet. Ved bremsing samles det opp en del energi tilbake til systemet selvfølgelig.

For å ha noe ekstra å imponere de besøkende med er modellen utstyrt med et sikkerhetssystem som kjenner deg igjen på ansiktet, her er det snakk om biometrisk teknologi på et høyt plan. Det er selvfølgelig et smart, nøkkelfritt startsystem her også, med din personlige Aladdin som sørger for å stille inn seter, ratt, pedaler, air condition og stereo akkurat slik som du vil ha det. Og vil du ha endret på det er det bare å bruke stemmen.

Hvor lenge skal vi fortsette å la oss imponere av slikt? Jeg vil heller ha en bil med denne arkitekturen i går, så får alt det elektroniske tøvet komme etter i morgen en gang.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: