SLK Gen 2
Mercedes-Benz benytter Detroit til å vise de første bildene av andre generasjon SLK. Men for å se den i levende live må vi fortsatt vente noen måneder - til Geneve i mars. Bedre ytelser, mer kjøreglede og høyere grad av sikkerhet er hovedtema i den nye versjonen av Mercedes’ minste roadster. For å vise hvilken familie den tilhører, har den hentet designtrekk fra MB’s nye superbil, SLR McLaren, noe som spesielt kommer til uttrykk gjennom en pilformet grill, langt panser og en kort bakstuss. Siden introduksjonen i 1996 er forgjengeren solgt i et antall av 308.000, et betydelig volum for en bil i denne klassen. Nykommeren er strukket med 72mm i lengderetningen og er 65mm bredere mens akselavstanden er økt med 30mm, noe som gir bedre rom og økt komfort for de to det er plass til om bord. Ny hjulopphengning kombinert med en mer direkte styring skal sørge for mer sportslige egenskaper enn hos gamle SLK.
Kompakt takkonstruksjon Minste alternativ, og sikkert mest populær i Norge, blir SLK 200 Kompressor - god for 163hk. Ønsker du mer potens kan du velge 6-sylindrede SLK 350 med 272hk / 350 Newtonmeter eller toppmodellen, 8-sylindrede SLK 55 AMG med 360hk / 510 Newtonmeter. Sistnevnte leveres med 7G-Tronic 7-trinns automatkasse som standard mens de minste modellene i utgangspunktet har 6-trinns manuell kasse. En ny finesse Mercedes skryter av å være først med er AIRSCARFE, noe jeg gjerne skulle hatt under Vårmønstringen første nyttårsdag. Systemet sørger for at selv de mest pysete kan kjøre åpent store deler av året gjennom å levere varm luft gjennom vifter i nakkestøttene. Flere detaljer og bilder dukker nok opp i forbindelse med Geneve-utstillingen i mars. Vi lover å holde deg oppdatert. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |