Det nye globalmerket: Dodgeubishi
Noe av det mest spennende med det pickup konseptet som Mitsubishi viste i Detroit er at det nok kommer til å gå i produksjon – også som Dodge. Og dette er kanskje bare starten på et nytt, intenst samarbeide mellom Daimlerchrysler i USA og Japan. Mitsubishis aller første USA-pickup vil komme i salg fra sent neste år. Den vil bli bygget på Chryslerfabrikken i Warren, Michigan og vil i stor grad være basert på den Sport Truck Concept som står i Detroit nå. Spennende akkurat det, for her er hele den firkantede transportkassa omdefinert. En pickup har stort sett vært en pickup. Man har kanskje gjort noe med B-stolpen, eller latt panelene kurve litt, men dette har stort sett vært en bil med en firkantet, som regel helt åpen, varekasse bakpå. Mitsubishis er helt annerledes. Hva skal vi kalle karosseriet, en atletisk kropp der det er vanskelig å si hvor personavdelingen slutter og fraktavdelingen begynner. Forholdsvis unik, og i hvert fall alt annet enn tradisjonell.
Urban Truck Det samme er det luksuriøse interiøret som nås gjennom dører som ”åpnes som låvedører” på hver side. Moderne materialer og en design inspirert av storbyenes loft-leiligheter preger det hele, får vi vite, og setene er spesielle både fordi de kan skyves sideveis – slik at de danner to hele sofaer, og fordi baksetene kan skyves så langt bakover at baksetepassasjerene kan sitte i frisk luft og leke Cabriolet.
Mood belysning Den Mitsubishi-trucken som kommer i salg vil nok ikke være fullt så avansert, den skal bygges på Dodge Dakota-basis, men får en helt egen Mitsubishi identitet. Den designes av Mitsubishis egne folk i Mitsubishis eget designsenter i Cypress, California. Dette blir den første trucken Mitsubishi selger i USA siden Mighty Max i midten av 90-årene. Men det blir ikke den siste, for nå later det til at også Durango vil komme i Mitsubishi-ham. Det japanske merket trenger denne type dra-hjelp nå. I USA endte 2003 med et salg nesten 30 prosent under året før. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |