Honda blir stadig tyngre
Det var i grunnen overraskende at Honda kom med et ganske tungt pickup konsept på Detroit-utstillingen. For noe slikt ”skulle vi aldri bygge”. De skulle vel egentlig ikke bygget noe fly heller, men jommen fløy det ganske bra da det ble lansert. Denne truckens fremtid ser også ganske trygg ut. Hondas lette pickup er selvfølgelig ikke det – den er en SUT (Sport Utility Truck dersom du lurer). Og selv om den står i Detroit som et konsept er planene for den klare. Den skal i produksjon og kommer til å rulle av båndet i Alliston, Ontario en gang neste år. Den endelige produksjonsmodellen skal debutere på Detroit neste år og produksjon starter like etter. Jeg håper den ikke blir så mye annerledes, for slik den ser ut nå virker det nesten som det er en dyktig brukskunstner som har brukt en kjempefres på at stort, massivt stykke metall. Her er det definisjon av flater som er mer interessant enn kurver og vinkler, og det at de har klart å stramme opp den slappe Pilot-fronten tyder godt for Hondas familiefjes på fremtidige tyngre biler.
Ikke første På utstillingen gjorde Honda masse vesen av at det ikke var nødvendig med en V8-motor, at V6 enheten var mer enn bra nok. Men det er ikke det samme som at de sier at det ikke vil komme noen V-åtter. Honda har vært flink til å levere det markedet har bedt om, og amerikanske SUV-kunder er mer opptatt av å vise at de kan telle til åtte uten å bevege leppene, enn de er opptatt av hva disse sylindrene egentlig foretar seg.
Mer i vente Honda har gjort en annen fin ting ved presentasjonen av denne bilen. De dropper alle referanser til generasjon X eller Y, og aktiv ungdommelig livsstil, og plass til utstyr til alle ekstremsporter samtidig – slike utdaterte argumenter og henvisninger andre bilfabrikker fremdeles er så galde i. Honda målgruppe er ganske enkelt ”cool dads”. Fabelaktig! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |