[]
[] [firmabil.no] []

Honda blir stadig tyngre


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det var i grunnen overraskende at Honda kom med et ganske tungt pickup konsept på Detroit-utstillingen. For noe slikt ”skulle vi aldri bygge”. De skulle vel egentlig ikke bygget noe fly heller, men jommen fløy det ganske bra da det ble lansert. Denne truckens fremtid ser også ganske trygg ut.

Hondas lette pickup er selvfølgelig ikke det – den er en SUT (Sport Utility Truck dersom du lurer). Og selv om den står i Detroit som et konsept er planene for den klare. Den skal i produksjon og kommer til å rulle av båndet i Alliston, Ontario en gang neste år. Den endelige produksjonsmodellen skal debutere på Detroit neste år og produksjon starter like etter.

Jeg håper den ikke blir så mye annerledes, for slik den ser ut nå virker det nesten som det er en dyktig brukskunstner som har brukt en kjempefres på at stort, massivt stykke metall. Her er det definisjon av flater som er mer interessant enn kurver og vinkler, og det at de har klart å stramme opp den slappe Pilot-fronten tyder godt for Hondas familiefjes på fremtidige tyngre biler.

Ikke første
Dette er ikke på noen måte Hondas første truck, slik de defineres i USA, den skal i virkeligheten bygges på samme plattform som tre av fabrikkens andre: Odyssey, Pilot og MDX. I fjor solgte disse tre en halv million eksemplarer – denne porsjonen skal øke enda mer. SUTen bruker den samme V6-motoren på 3,5 liter – som her sies å ville bli trimmet for spesielt høy ytelse. Og en skikkelig firehjulsdrift med elektronisk kontroll som blant annet skal sørge for stabiliteten og ha alle de andre funksjonene som nå er obligatoriske på avanserte firehjulsdrivere.

På utstillingen gjorde Honda masse vesen av at det ikke var nødvendig med en V8-motor, at V6 enheten var mer enn bra nok. Men det er ikke det samme som at de sier at det ikke vil komme noen V-åtter. Honda har vært flink til å levere det markedet har bedt om, og amerikanske SUV-kunder er mer opptatt av å vise at de kan telle til åtte uten å bevege leppene, enn de er opptatt av hva disse sylindrene egentlig foretar seg.

Mer i vente
Hondas folk sier da også at konseptet ikke inneholder alle elementer som vil kunne dukke opp i produksjonen. For eksempel antydes det sterkt at en GM-type dør mellom det firedørs, fem seters førerhuset og lasteplanet vil kunne komme. Og en annen motor vil vi derfor også kanskje kunne tenke oss.

Honda har gjort en annen fin ting ved presentasjonen av denne bilen. De dropper alle referanser til generasjon X eller Y, og aktiv ungdommelig livsstil, og plass til utstyr til alle ekstremsporter samtidig – slike utdaterte argumenter og henvisninger andre bilfabrikker fremdeles er så galde i. Honda målgruppe er ganske enkelt ”cool dads”.

Fabelaktig!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: