[]
[] [firmabil.no] []

Ny Eclipse, foreløpig konsept


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Eclipse, Mitsubishis amerikanske sportscoupé som også har vært levert under et eller annet Chryslernavn, er nå i sin tredje generasjon. Fjerde vil komme en gang neste år. Konsept-Eclipsen på årets Detroit-utstilling forteller litt om hvordan den vil bli.

Noe av det vi vet neste års nye Eclipse vil få er 10 år eller 100.000 miles garanti. Mitsubishi – møt Hyundai. Dette er nemlig det trickset Finbarr O’Neill brukte da han måtte dra Hyundai opp av søla for seks-syv år siden i USA.

I dag er O’Neill sjef for Mitsubishi i Nord Amerika, og viser at det er en del av de gamle Hyundai-kunstene han både husker og har utviklet slik at de nå fremstår som Spesielt-for-Mitsubishi grep.

På Detroit-utstillingen slo han klart fast at de skulle ikke lenger konsentrere seg om ungdom som kjernemålgruppen – denne fokuseringen var blitt et marketing problem, sa han. Løsning: gi folk rasjonelle grunner til at de burde eie en Mitsubishi. Dermed en ”fun-to-drive” og ”cool” droppet totalt, i stedet har vi ”smart valg” som slagord. ”Det gamle Mitsubishi-banneret med ”Spirited cars for Spirirted people” fortsetter imidlertid, men O’Neil har funnet ut at spirited ikke nødvendigvis har noe med ungdom å gjøre.

Takk.

E-boost
Men det er nok allikevel åpenbart at Eclipse Concept E ikke er beregnet på de eldste, stiveste og støleste av oss. Dette er en utpreget tett-ned-mot-asfalten sportsbil. Den er såpass heftig i hekkavdelingen at den nesten antyder at her er det en bakmontert sentralmotor på gang. Det er det ikke, V-sekseren sitter foran og drar alle forhjulene ved hjelp av en seks trinns gearkasse. De er imidlertid ikke de eneste som skaper skyv, nå og da er også bakhjulene med, ved hjelp av litt ekstra energi.

I denne utgaven har den nemlig et såkalt E-boost system. El-motorer som får strøm fra batterier som er ladet av den vanlige bensinmotoren når den ikke hadde noe særlig annet å gjøre. Mens V6 motoren gir nesten 270 hester fyller el-motorene på med ytterligere 200 hester for kortere perioder. Det sies ikke noe om prestasjonene, de burde være solide.

Men også forholdsvis uinteressante for de kommende kundene. For når femte generasjon går i produksjon, er nok ikke dette systemet med. Da vil bilen ha tilnærmet dette dramatiske utseendet, men nøye seg med en forholdsvis konvensjonell drivlinje. Alt det andre hyggelige, multilink uavhengig bakhjulsopphengning, store ventilerte skiver og 20 tommers hjul – for eksempel – vil nok fremdeles være med.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: