Aggressive salgsplaner fra VW
Volkswagen går aggressivt ut og sier at de faktisk ser det som mulig med et salg på 7 millioner enheter i 2008. Det er 2 millioner flere enn i år. Det var i forbindelse med at Bernd Pischetsrieder, VW-sjefen, overtok presidentstolen i ACEA at han i en tale antydet dette salgshoppet. Siden ACEA er sammenslutningen for europeiske bilprodusenter var det nok en del der som gikk tilbake til kontoret for å se på egne prognoser. I år ligger det an til at VW skal nå 5 millioner biler globalt, og det offisielle målet om å nå 6 millioner om fem år er det egentlig ikke rokket ved. Det han sa var at gitt de rette utviklingstendensene ville VW kunne bli kvitt enda en mill. Pischetsrieder pekte på at konsernet i løpet av de neste fem årene skal bringe 40 nye modeller på markedet og at den nye modul-politkken gjør det enklere å konsentrere innsatsen om de segmentene der det virkelig selges. Samtidig som det blir enklere å legge forskjellige tyngde på de forskjellige geografiske områdene, og fordele modellene mellom de forskjellige merkene i konsernet. En fleksibel Volkswagen, med andre ord. Selv om VW akkurat nå viser en stigende salgstakt på hjemmemarkedet (pluss 6,2% i november) viser Europa fremdeles nedgang for konsernets to hovedmerker. Seat og Skoda økte forsiktig, mens Audi sank med 4,5 og VW med 2%. Lykkes man ikke hjemme lykkes man ingen steder, er et gammelt bilbransjesannhetsord. Men i dag er faktisk Kina i større grad et VW-hjemmemarkedet enn Europa er. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |