Hyundai blir stadig mer USAsk
Hyundai vil også være med på utstillingen i det som er i ferd med å bli merkets annet hjemland. Derfor feirer de ikke Detroit bare med et konsept, men også med spennende visjoner om hva som kommer. På fem å har Hyundai-salget i USA økt med 350 prosent, og selv om det gikk litt tregere i 2003 enn de hadde regnet med står målet om å krysse 500.000 bils terskelen i 2006 fremdeles fast. Før den tiden har de åpnet den nye fabrikken i Alabama, deres første i USA, der 2005-utgaven av Sonata skal bygges fra mars det året, og ved årsskiftet 2005/2006 triller også den nye Santa Fe ut derfra. Men det kommer mer nytt. Senere i år kommer produksjonsutgaven av Tucson og sammen med Sonata neste år kommer også en ny, stor XG350. Både Accent og en flunkende ny minivan vil bli introdusert sammen med nye Santa Fe i 2006. Og enda lenger frem, i 2007 vil vi få både den nye Tiburon (som heter Coupé her hjemme) og en flunkende nyskapt Sonata Coupé. Og dermed er vi elegant fremme ved årets Hyundai konseptbil. Den er det første resultatet av arbeidet som gjøres ved det nye designsenteret i Superior City, Michigan, som er felles for Hyundai og Kia. HCD8 heter bilen, en ganske elegant coupé som er meget mindre ekstrem enn endel av de HCD-modellene som har dukket opp siden Volum I ble introdusert i 1992. Den som blir vist i Detroit er – tro det eller ei – Ballistisk Gul, med Damp Grått interiør, nikkel-overflatet aluminium-trim og tregulv. Kompressor-utstyrt 2,7 liters V6 som yter ca. 250 hester er koblet til en sekstrinnskasse, men ikke noe av dette snaker konkret om femtiden. Alle er imidlertid enige om at denne bilen ligger tettere på noen fremtidig produksjonsmodell enn de konseptene Hyundai har vist tidligere. Men om denne viser den kommende Tiburon, eller om det er en forsmak vi har på den nye Sonata Coupéen er det ikke lett å få greie på. Denne ser ut som den kan være bygget på en Sonata-størrelse plattform, men det er ingen som påstår at ikke også neste Tiburon vil bli det. La oss nøye oss med å slå fast at Hyundai fremdeles fosser fremover, at de har en spenstig nymodell-lanseringskalender og at deres konseptbil på årets Detroit-utstilling slett ikke så så gal ut. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |