[]
[] [firmabil.no] []

Et vettig resultat...


Torsten Magelssen - redaktør



Vi har i denne spalten vært forholdsvis klare når det gjelder Norges rett til å pålegge utenlandske vogntog på vei inn på våre vinterveier å medbringe kjettinger. Vi kritiserte myndighetene for svakhet og sendrektighet, da saken gikk frem og tilbake og hvor vi særlig var kritiske til samferdselsministerens manglende evne til å skjære igjennom.

Nå er det gjort, skåret igjennom altså, og Norge har igjen innført krav om medbrakte kjettinger vinterstid. En tid var det slik at man bare kunne pålegge medbrakte kjettinger om det var glatt på kontrollstedet, eller på veien frem til bestemmelsesstedet, men “alle” som ble stanset på grensen ved Svinesund, skulle bare til Oslo(!). Saken var at de skulle lenger, men de visste at de da ville bli bedt om å skaffe kjettinger.

Fra årsskiftet har Norge innført regelen igjen. Da de ville det sist gang, måtte saken på høring i Europa, og danskene protesterte under påskudd av at det var et “konkurransevridende pålegg”! Men nå kan altså kontrollmyndighetene igjen sørge for at utenlandske lastebiler som ikke er skodd for en norsk vinter, må anskaffe tilstrekkelig antall kjettinger før de får kjøre videre. Dette pålegget gjelder i tidsrommet for bruk av piggdekk i Norge.

Vi håper kontrollene nå kan intensiveres slik at vi kan skånes for alle de utforkjøringene vi har sett med utenlandske vogntog de siste årene.
Mange sjåfører fra øst-europeiske land kommer ganske uforberedt til norske fjelloverganger, både når det gjelder kunnskaper og utstyr. En norsk oppegående sjåfør ville ikke ha våget å begi seg på en fjellovergang, dersom utstyret var så dårlig som vi har sett ved enkelte anledninger.
Vi tror en del utenlandske sjåfører får en sjokkopplevelse, men problemet er at dersom de ved hjemkomst sier at til Norge kjører jeg ikke med denne bilen, ja da står en rekke (uvitende) sjåfører klare til å ta over sjåførjobben deres. Går det an?

Vi hører fra tid til annen skrekkeksempler på firkantet opptreden fra enkelte representanter fra kontrollmyndighetene. Når dette fortelles til deres overordnede, sier de bare at de ikke kan tenke seg at vedkommende kan ha sagt/gjort noe slikt!

Under en prøvekjøring av en ny buss på prøveskilt i desember ble det full stans ved Støkken kontrollstasjon i Akershus. Skiltene viste kontroll og vi svingte innom, vekta var intet problem med tom buss, ei heller vognkort og førerkort.
Da kontrollanten ba om å få se “kjøreseddel”, misforsto vi først, trodde det var kjøreseddel for buss, altså personbefordring det var snakk om. Det viste seg at det var kjøreseddel for prøveskiltene vi hadde glemt å få med fra importøren, Volvo. Vi også har full forståelse av at alle papirer skal være i orden og ville rette opp i det hele.

En telefon til Volvo-importørens hyggelige Hanne Gaardholm førte til at hun fikk tak i skjemaene og kastet seg i bilen. Vel fremme viste det seg så at det var den “rette typen” vi var utsatt for. Før Hanne kom frem kom en tjenestemann inn i bussen, ga oss en mangellapp og tok skiltene med seg! Vi trodde de var inndratt til kjøreseddel var på plass, men den gang ei. Vi fikk beskjed om at skiltene var beslaglagt og nye måtte fremskaffes før vi fikk kjøre videre. At det går an, sier nå vi.

Diskusjon var fånyttes, vi fikk beskjed om at det var så mye juks med prøveskilt, men ingen våget å si at de store seriøse importørene jukset. Regelverket gir myndighetene mulighet til å inndra skiltene under en kontroll, men det står ikke at de skal inndras. Vi har fremlagt historien for andre i samme etat, ingen vil stå frem, men tilbakemeldingene er entydige; tjenestemannen vi opplevde opptrådte unødvendig firkantet og har med dette bidratt til å øke det negative inntrykket av etaten (som våre kontakter i etaten beklager på det sterkeste).

Det synes vi er synd. Vi er avhengige av kontrollmyndigheter som gjør jobben sin, men firkantet oppførsel og dårlig kommunikasjon som vi opplevde, burde denne etaten være for profesjonell til å bedrive. Slikt fører bare til splid mellom trafikanter og kontrollanter, det er ingen tjent med.

Kjør forsiktig.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: