SAAB setter ny USA-rekord
I 1986 satte Saab salgsrekord i USA. Så gikk det nedover. Skikkelig. Før man endelig tok tak for noen år siden. Det begynner å gi imponerende resultater på volum: nesten 48.000 biler i fjor, og ny absolutt rekord etter 47 år på det markedet. Men om man tjener penger på det sies det ikke noe om. GM gikk inn i Saab i 1989, i 1993 hadde man jobbet hardt med å få Saab-salget helt ned på under 20.000 i USA og nesten fått fabrikken helt konk. Så har nok salget økt igjen, men regnskapstall har vist klart at denne eksklusive svensken tilhører verdens mest subsidierte biler, og at det nok fremdeles er langt frem før man tjener penger på dem. I de første seks månedene av fjoråret klarte man å brenne ytterlige 1,5 milliarder kroner! Men volum, suksess og økning er viktige ingredienser i profitt-oppskriften, og akkurat nå har Saab alle tre inne. Dessuten har de noen snarvei-nye modeller på gang, i hvert fall i USA. Der er det kanskje mulig at man klarer å overbevise publikum og at en Subaru kan bli en Saab og at også en varebil fra Chevrolet er et typisk Trollhättan produkt, både 9-2 og 9-7 er rett rundt hjørnet nå. Med disse modellene ser Saab i USA frem mot flere enn 50.000 solgte biler neste år, men det er verd å merke seg at salget i fjor økte med tosifrede prosentverdier uten at de la til en eneste ny modell. Godt hardt arbeid, og innsats på forhandlersiden (25 nye i fjor og det vil komme ytterligere 15 i år) er noe av forklaringen på volum-suksessen. Men samtidig må man se i øynene at salget er lavere enn andre marginale operatører, som for eksempel Suzuki, eller Jaguar for den del. Og samtidig kan man spørre hva GM egentlig driver med. Selv etter nesten 15 år i eiersetet har ikke Generalen klart å integrere verken delesystem eller regnskap med andre systemer i konsernet. Så Saab lever fremdeles sitt eget, og – skulle vi tro – ganske kostbare liv både i USA og her hjemme. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |