[]
[] [firmabil.no] []

Alt klart for Rally Monte Carlo


Knut Moberg - BilNorge



Monte Carlo (BilNorge.no): Kl 18.30 i dag kjører Petter Solberg med startnummer 1 ned fra startrampen i årets Rally Monte Carlo. Det skjer foran casinoet i Monte Carlo – men det betyr ikke at rallyet dermed starter.

Først i morgen tidlig begynner det egentlige Rally Monte Carlo. Det skjer rundt fjellbyen Gap (ikke langt fra Grenoble) der de første fartsetappene skal kjøres. I større grad enn tidligere kjøres det flere ganger på de samme veiene. Det gjøres for at TV lettere skal kunne filme – og de fleste etappene kjøres to ganger nærmest som et lite rundbaneløp. Fredag skjer det hele rundt Gap – lørdag er det fartsprøver i fjellene nord for Nice – og søndag morgen skal det hele avgjøres nord for Monte Carlo.

Og alt er klart for årets første VM-rally. Det blir i stor grad et asfaltløp, for det er lite snø og is. På de seks fartsetappene jeg har kjørt igjennom var det bare en liten kilometer med slaps og snø. Det er ikke meldt om snø de neste dagene – så dermed blir årets utgave av RMC et asfaltløp der valg av dekk vil spille en avgjørende rolle.

Ingen rallyinteresse
I Monte Carlo går livet sin vante gang. Der er befolkningen mer opptatt av fotballkampene til hjemmelaget Monaco og avslutningen på sirkusfestivalen enn av Rally Monte Carlo. Det vedgår ikke befolkningen som kan skryte av å ha flere Rolls Royce pr innbygger enn noe annen by i verden. In-bilen ser ut til å være Porsche Cayenne Turbo. I alle kryss er det politi på vakt og ikke i noen annen by i verden er det så mange overvåkningskameraer som i Monte Carlo. Noen følger hvert minste skritt du tar. På bussen opplevde jeg billettkontroll – og ikke en eneste ble tatt for å snike.

Havna er overtatt av TV-team som skal produsere sendingene fra Rally Monte Carlo. I pressesenteret er det flere journalister fra Japan og Kina enn fra Norge. I formiddag er det eget møte for de mange helikopterpiloter som følger rallyet. VIP-gjestene ser nemlig løpet fra lufta.

Flest kjører Suzuki
Tro ikke at Rally Monte Carlo domineres av Subaru eller Ford. De fleste av de 76 påmeldte kjører faktisk Suzuki Ignis. Mange kjører også Ford Puma i juniorklassen – og det er faktisk bare ti førere med i den virkelig ”gromklassen”. Det er fabrikkjørerne til Subaru, Ford, Citroen, Peugeot og Mitsubishi. Med andre ord er det bare ti førere som konkurrere om en plass på pallen. De øvrige 66 deltagerne er ”buljongpar” og det er bare med én nordmann – Petter Solberg. På nettsiden til arrangørene er han faktisk oppført å starte fra Finland – utrolig nok.

Ingen engelske toppførere
Det sier litt om utviklingen i dagens rally at ingen av de ti fabrikkførerne i årets Rally Monte Carlo kommer fra rallysportens hjemland – England. Det er heller ingen svenske førere påmeldt i eliteklassen. Det er kanskje derfor at eneste svenske media som er til stede under rally er Nye Värmlands Tidningen. Engelske storaviser er heller ikke på plass – for hva skal de skrive om når rally-VM blir dominert av førere fra Norge, Estland, Italia, Frankrike, Belgia og Finland?

Sponsorene er på plass og i Monte Carlo er det ikke forbud mot reklame for sigaretter. Det utnytter Marlboro som er hovedsponsor for løpet.

49 år siden sist
Det er i år 49 år siden sist en norsk fører vant Rally Monte Carlo. I 1955 vant Per Malling/Gunnar Fadum med en Sunbeam-Talbot – de startet som helbarkede amatører fra Oslo og er de eneste norske som har vunnet verdens mest berømte rally.

BilNorge holder deg oppdatert med reportasjer og kommentarer gjennom hele helgen. TV2 har overtatt TV-rettighetene og sender daglige rapporter fredag, lørdag og søndag. Vi krysser fingrene for vår regjerende verdensmester Petter Solberg som aldri helt har lykkes i Rally Monte Carlo.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: