[]
[] [firmabil.no] []

Er Toyota nummer to?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Tidlig til uken får vi vite om Toyota ble nummer to blant bilprodusentene i fjor, målt i produksjonsvolum. Ford offentligjorde sitt volum, og det lå rett under det som Toyota har hatt som produksjonsmål for 2003.

Toyota har sagt at de skal bli verdens største bilprodusent innen 2010. For å bli det må de også passere nummer to før de passerer nummer en. Men det var ikke mange som trodde det skulle skje så tidlig som i 2003.

Foreløpig er vi heller ikke sikre, men det er ikke så lenge siden Toyota sa at de kom til å selge 6,78 millioner biler i fjor. Da Ford offentliggjorde sitt volum i slutten av denne uken lå tallet på 6,72 millioner. Ting kan med andre ord tyde på at når Toyotas offisielle tall kommer har de rykket opp på volumsstigen – med GM 2 millioner biler over.

Ser man derimot på enkle målekriterier som overskudd eller børsverdi så er Toyota for lengst EN, deres børsverdi er høyere enn GMs, Fords og Daimlecrhyslers til sammen.

Uansett hvem som ender på andreplass for i fjor så er det interessant å se på trenden. I USA økte Toyota sin markedsandel fra 10,6 til 11,2 prosent, mens Fords ramlet fra 21,5 til 20%. Totalt falt Fords globale salg med 3,6% i et marked man tror krympet med 0,3 mens Toyota-salget ser ut til å ha økt med nesten 10 prosent.

Her hos oss hvor Toyota akkurat nå ligger og banker på 20% markedsandel-streken virker det kanskje utrolig, men i Europa har denne Japanske giganten tross alt ikke mer enn 4,7% - litt mer enn BMW. Men investeringene i Europa fortsetter i nesten samme takt – siden 1990 har de skutt inn 4,5 milliarder Euro i europeiske anlegg. Det vil ikke akkurat svekke deres nærvær her. 830.000 biler i fjor, det tar ikke mange år før vi snakker om en million.

Toyota ville ikke kommentere tallene før deres egne er på plass, men det er stemmer som minner om at fremdeles er alle tre amerikanerne større dersom alle bilene fra fabrikker de eier helt eller delvis regnes med. Og Ford gjentar at de er ikke interessert i om de er nummer 1 eller 2 eller 9, men at de er opptatt av å bygge bra produkter og sikre en solid fortjeneste igjen.

Men det kan jo være verd å merke seg at Toyota satser på 7,2 millioner biler i år, og tilsvarende gode resultater som de kunne bokføre i forrige forretningsår: Da tjente de ni milliarder Euro på en omsetning på 118 milliarder.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: