Volvo dropper egen 4x4-utvikling
Litt overraskende er det at Volvo nå overlater utviklingen av 4x4 systemer til selskaper utenfor systemet. Både eieren Ford, og Volvo selv, har tidligere lagt vekt på viktigheten av å ha kontroll over strategisk betydningsfulle teknologier i eget hus. Volvo blir stadig sterkere på firehjulsdrift, og vil bli enda sterkere. Men ikke på egen hånd, nå har de latt Dana og Getrag lage et selskap (der Volvo eier 40%) som skal stå for utviklingen av slike systemer, og som skal bygge og levere dem. Det nye selskapet, Getrag All Wheel Drive AB skal også ta over Volvos eksisterende produksjonsanlegg i Köping. Getrag har forresten allerede et selskap sammen med Ford som, ikke unaturlig, heter Getrag-Ford som utvikler manuelle transmisjoner, og som også har overtatt ansvaret for denne virksomheten for Volvo. Derfra er det forøvrig i ferd med å komme en praktfull dobbel-clutch kasse snart, så er ikke lenger Audi/VW alene om det. Dette firmaet, Getrag Ford Transmission Sweden AB har et utviklingsteam på 30 personer i Gøteborg, men overfører produksjonen av Volvos 120.000 manuelle kasser (årlig tall) til Getrag Fords fabrikk i Köln. Mens Getrag er gode på tannhjul driver Dana først og fremst med aksler, men de er såpass inne i hverandres virksomhet allerede at Dana, som er storleverandør til andre Ford-bedrifter som Land Rover og Jaguar, eier 30% av Getrag i Europa og 49% av Getrags Nord-Amerikanske virksomhet. Volvos plassering av utendørs oppdrag, 75% av deres operasjoner er outsourcet – den høyeste andelen blant bilfabrikker i Europa, fortsetter altså å øke. Litt underlig, fordi nettopp en av de sterkeste ankepunktene mot Fords overambisiøse ex-sjef Jac Nasser var jo at han sendte alt for meget ut av huset, og dermed robbet Ford for kritisk kompetanse og produksjons-fleksibilitet. Men nå har åpenbart pendelen svingt igjen for i dag er dette stueren virksomhet. ”Det dreier seg bare om å presse ned både tid og kost”, er forklaringen. Og dermed blir åpenbart de strategiske elementene mindre viktige. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |