[]
[] [firmabil.no] []

Ny BAR utfordrer de etablerte


Terje Ringen - BilNorge



Sist torsdag fikk vi høre at Renault føler seg klare til å ta steget opp til Ferrari, Williams og McLaren. BAR Honda har ikke mindre ambisjoner.

BAR Honda 006 er betegnelsen på den nye bilen som ifølge teamsjef David Richards skal sloss om pallplasser gjennom hele sesongen. Den er en videreutvikling av fjorårets 005, men nye regler har tvunget designerne til å tenke nytt på en rekke områder.

Chassiset er stivere og har lavere tyngdepunkt enn fjorårets. Bensintanken er gjort mindre som følge av nye kvalifiseringsregler og økt tillatt hastighet i pitlane. Den største enkeltstående nyvinningen er en helt ny gearkasse med utstrakt bruk av lette materialer som har medført en dramatisk vektreduksjon i bakre del av bilen.

Ny motor og chassis har gjort at BAR har gått for en noe kortere akselavstand samtidig som den aerodynamiske pakken er optimalisert. På tross av nye regler som skal gjøre årets biler langsommere, viser vindtunnel tester at den nye bilen har vesentlig bedre egenskaper enn forgjengeren.

Honda har produsert en ny motor med betegnelse RA004E som skal tåle en hel løpshelg slik nye regler tilsier. På tross av økt levetid er motoren vesentlig mindre og lettere enn forgjengeren. Med hensyn til krefter lover Honda-ingeniørene at disse er minst på høyde med det man oppnådde på slutten av fjorårssesongen.

Foran årets sesong har BAR alliert seg med Michelin på dekkfronten. Mer enn 10.000 kilometer med nye dekk er allerede tilbakelagt gjennom vintermånedene.

Ung stall
Etter å ha benyttet Jacques Villeneuve som førstefører i hele teamets levetid, satser BAR i år på en svært ung førerduo. Jenson Button blir førstefører mens Takuma Sato, som kjørte for Jordan i 2002 og var testfører for BAR i fjor, er tilbake som fast fører og overtar plassen til Villeneuve. Selv om Button bare er 24 år, går mannen som ble oppdaget av norske Harald Huysman inn i sin femte Formel 1 sesong. Tredjefører er britiske Anthony Davidson som får kjøre bilen under fredagstreninger på samtlige baner og dermed får et viktig grunnlag for en videre karriere.

”Dette er min tredje sesong som teamsjef, og vi har nå et solid grunnlag for videre avansement og regner med å utfordre toppteamene,” sa David Richard på søndagens lansering. ”Vårt samarbeid med Honda er inne i en ny fase, og vi har nå et totalt integrert designteam, noe vår nye BAR Honda 006 er et levende bevis på.”

”Bilen er et stort skritt fremover og jeg føler meg sikker på at teamet ikke tar for hardt i med hensyn til forventninger for årets sesong når de sier vi kan utfordre toppteamene. Dette året vil definitivt bringe oss pallplasser, og hvem vet, kanskje også min første seier,” sa en optimistisk Jenson Button som allerede på første testdag etter lanseringen satte ny banerekord i Barcelona og utklasset samtlige konkurrenter med god margin.

F1 sesongen starter i Australia 7. mars. Da blir det spennende å se hvem som har gjort den beste jobben gjennom vinteren.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: