[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes fornyer C-Klasse


Terje Ringen - BilNorge



Etter fire år på markedet nærmer de fleste biler seg sin midtlivskrise. Nå frisker Mercedes-Benz opp C-Klassen i tide til årets Geneve-utstilling.

Utvendig er det fronten som har fått endringer med en ny grill, lave luftinntak og nye lykter med klart glass. Chassiset er strammet opp og skal sammen med en taitere styring og 6-trinns gearkasse gi C-Klasse mer sportslige egenskaper.

Thermatic automatisk klimaanlegg blir standard i alle modeller, det samme gjelder et oppfrisket interiør. Mercedes har tatt i bruk ny lakkteknologi med nano-partikler som er mer motstandsdyktig mot riper.

Nye motorer
Fra våren 2004 tilbys en ny motor for sedan og stasjonsvogn som tidligere kun var tilgjengelig i C-Klasse Sports Coupé. Med betegnelse C230 Kompressor byr denne på 192hk og 260 Newtonmeter, noe som setter en sedan i stand til å passere 100 km/t i løpet av 8,1 sekund og oppnå en toppfart på 240 km/t (de tilsvarende data for stasjonsvognen er 8,7 sekunder og 235 km/t). 220 CDI har også fått oppjustert sine data til 150 hk (fra 143) og kan skryte av et snittforbruk på 0,61 liter/mil.

For første gang tilbys C-Klasse med V8 motor, og den tidligere C32 AMG erstattes med C55 AMG som virkelig bør være i stand til å gi bakoversveis til bilentusiaster. 367 hester og 510 Newtonmeter gir 0 til 100 på 5,2 sekunder.

Sportslig
AMG sportsunderstell gir kjøreegenskaper i sportsbilklassen mens 5-trinns automat med knapper på rattet og AMG Speedshift skal gi raske opp- og nedsjaltinger. AMG-utgaven skiller seg fra øvrige C-modeller gjennom en unik front som er strukket 80mm for å gi plass til V8-monsteret.

Den skiller seg videre ut med doble elliptiske frontlykter, sideskjørt og spesielle støtfangere både foran og bak. Standard hjulutrustning på C55 AMG er 18-tommere med dekk i dimensjon 225/40 R18 framme og 245/35 R18 bak. Innendørs finner du AMG sportsseter kledd i Alcantra og sporty instrumenter med sølvfarget bunn.

En løpsrigget versjon av C55 AMG skal konkurrere i det tyske DTM-mesterskapet hvor årets regler tilsier at det skal benyttes 4-dørs sedaner i stedet for 2-dørs coupéer som er benyttet de senere årene. Det betyr at både Audi, Mercedes og Opel stiller med nye biler i 2004-sesongen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: