[]
[] [firmabil.no] []

Ny Golf-utfordrer fra Daewoo


Terje Ringen - BilNorge



Det er hektisk aktivitet i koreansk bilindustri for tiden. GM-eide Daewoo kommer til Geneve med sin nye Golfklasse-utfordrer Lacetti.

Daewoo har fått hjelp fra italienske Giugiaro til å designe Lacetti som deler plattform med sedanen Nubira. Med fire- og femdørs-utgaver på plass, er planene også klare for en stasjonsvogn som trolig dukker opp under nok et fantasifullt navn om ikke altfor lenge.

Det er i den tøffe Golf-klassen Lacetti skal konkurrere og da er det jo naturlig at målene ligger i samme gate som denne. Med en lengde på 4,295 meter er den nesten 10 cm lenger enn tyskeren, noe som skal komme interiør og ikke minst baksetepassasjerer til gode. Med en bredde på 1,725 og en høyde på 1,445 meter er den noen centimeter mindre enn Golf i disse dimensjonene. Akselavstanden er på 2,60 meter, noe som gir korte overheng både foran og bak.

Tre alternative bensinmotorer tilbys, fra en 1,4-liter på 93hk via en 1,6-liter på 109hk til toppmodellen på 1,8 liter med 122hk. 5-trinns manuell kasse er standard, men de to kraftigste modellene kan mot pristillegg leveres med 4-trinns automatkasser.

Prisgunstig
”Mye bil for pengene” lover Daewoo og skryter av en sjenerøs kabin med et høyt utstyrsnivå. Selv i den rimeligste SE-versjonen er blant annet sentrallås, fjernstyring av bagasjelokket, høydejusterbare seter og vinkeljusterbart ratt inkludert i standardpakken i tillegg til en rekke koppeholdere og praktiske oppbevaringsrom.

Tar du steget opp til SX-utgaven får du i tillegg aircondition, fjernstyrt sentrallås, lengdejusterbart ratt og elektriske vindusheiser med på kjøpet. Og velger du CDX-nivået - standard på 1,8-literen og mulig tilleggsutstyr på 1,6-lteren - får du med CD-veksler med fjernstyring fra rattet, hastighetsfølsom servostyring, tåkelys og regnsensor.

Høyfast stål er benyttet i utstrakt grad for å holde Lacettis vekt på et minimum og samtidig sørge for maksimal sikkerhet. Støtfangerne er i stand til å fange opp kollisjoner i inntil 8 km/t uten å ta skade.

Lacetti produseres side om side med Nubira og Tacuma i Gunsan på vestkysten av Sør-Korea. Den moderne fabrikken på 2,4 millioner kvadratmeter sysselsetter 3200 personer fordelt på to skift. Vi ser frem til å få flere detaljer om Lacetti i forbindelse med Geneve-utstillingen om noen uker. Da er sikkert også prisene klare på modellen som er Norges-aktuell i løpet av første halvår. I følge MotorBransjen skal det selges 190 Lacetti i Norge i 2004, og dermed blir den merkets bestselger.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: