Solberg-brødrene klatrer
Mens de fleste kom seg helskinnet gjennom første dag av Rally Sweden, er situasjonen en helt annen i dag. Men brødrene Solberg henger godt med og kan sikre seg mange viktige VM-poeng. Forholdene i Rally Sweden er svært vanskelige etter snøfall i natt, noe både Petter Solberg og Thomas Schie fikk erfare da de kjørte av veien på lørdagens første etappe. Petter klarte å fortsette mens Thomas måtte bryte. Tre etapper senere var det sluttkjørt også for Kristian Kolberg og nå er også Thomas Kolberg ute.
SS6 – 20,78km Raskest på lørdagens åpningsetappe var Marcus Grönholm i Peugeot, under sekundet foran Markko Märtin i Ford og Sebastien Loeb i Citroën som delte 2. plassen. Bak denne trioen fulgte Carlos Sainz (Citroën) foran Janne Tuohino (Ford) og Mikko Hirvonen (Subaru). Thomas Kolberg (Hyundai) tok en flott 9. plass på etappen, Henning Solberg (Peugeot) ble nummer 13 og Petters tid holdt til en 17. plass på tross av avkjøringen, 3,6 sekunder foran Kristian Kolberg (Hyundai).
SS7 – 11,25km --Ingen god start på dagen, sa Petter Solberg etter SS7. –Jeg følte det var noe feil med motoren. Jeg prøvde å kompensere for dette, bremset for sent i en sving og dro av veien. Heldigvis var det nok av tilskuere der som hjalp meg tilbake på veien.
SS8 – 20,12km Henning Solberg ble nummer 8 på etappen, Kristian Kolberg nummer 10 og lillebror Thomas Kolberg nummer 12 etter meget bra norsk innsats.
SS9 – 26,39km Både Fords Francois Duval og Subarus Mikko Hirvonen kjørte av veien. Petters teamkollega kom seg til mål med et tidstap på nesten 7 minutter mens Duval ble stående lenge og tapte hele 43 minutter på etappen.. Dermed er nok Ford fornøyd med at de nominerte Tuohino som fabrikkfører i løpet i stedet for Duval. --Etappene gikk greit, men vi kunne ha gjort det enda bedre, sa Petter Solberg etter SS8 og 9. –På de snødekte partiene tjente vi litt tid, men vi tapte på is. Vi burde nok valgt et isdekk, men det er vanskelig å vite nå som vi ikke får benytte gravel crew. I slike situasjoner er det bare å roe seg ned litt.
Sammenlagt etter 9 av 19 etapper I kampen om 4. plassen er det svært tett mellom Janne Tuohino (+ 1:21,7) og Petter Solberg (+ 1:26,6). Carlos Sainz (+ 2:13,6) er foreløpig nummer seks mens Henning Solberg (+ 3:04,0) nå har avansert til en flott 7. plass foran Peugeots andrefører Freddy Loix (+ 4:57,6) og sin egen teamkollega i Bozian, Daniel Carlsson (+ 5:00,4). Thomas Kolberg (+ 6:43,5) har nå avansert til 10. plass. Den siste nordmannen som fortsatt henger med i rallyet er unge Anders Gröndahl som ligger på en 36. plass totalt og 17. plass i klassen i sin Subaru Gruppe N bil.
SS10 – 11,25km
SS11 – 20,78km Dramatisk ble det også for mannen som har ledet mesteparten av rallyet, Markko Märtin. Han kjørte i en stein på etappen og slo av et hjul, men klarte å komme seg til mål med et tidstap på nesten seks minutter. Dermed ramlet estlenderen fra 1. til 9. plass mens Loeb overtok ledelsen foran Grönholm. Petter Solberg avanserte til 4. plass mens Henning Solberg nå er helt oppe på 6. plass. --SS11 var virkelig vanskelig, og jeg kan nesten ikke fatte at jeg fortsatt er med i rallyet, sa Petter Solberg på service. –Vi kjørte i et hjulspor og traff en stor stein, jeg tror det var den samme som Markko Märtin traff. Det var ingenting jeg kunne gjøre, og jeg trodde at rallyet var over. Styringen ble slått ut av posisjon og vi ødela venstre fjærbein framme. Men bilen fortsatte å gå og vi klarte å komme oss tilbake til service. Vi hadde tydeligvis en god porsjon flaks.
SS12 – 39,95km Petters tid var god nok til at han passerte Janne Tuohino i sammendraget og avanserte til 3. plass bak Marcus Grönholm og ledende Sebastien Loeb. Henning ligger på en flott 6. plass totalt. Anders Gröndahl har nå avansert til 33. plass totalt, men er fortsatt nummer 17 i Gruppe N.
SS13 – 1,86km
Sammenlagt etter 2 dager (13 av 19 etapper)
Stilling etter dag 2
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |