[]
[] [firmabil.no] []

Nå MÅ det bli bedre for Opel


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Opels driftsresultat for i fjor, minus 384 millioner Euro, var ikke bare meget dårligere enn det dårlige 2002-resultatet på 227 millioner, det var også meget dårligere enn ventet. ”Vi er ikke tilfreds med resultatet” sa – ikke særlig overraskende – Opel-sjef Carl-Peter Forster.

Det som er litt urettferdig med dette resultatet er at jubilanten (i år er det 75 år siden Opel ble overtatt av et globalt ekspanderende General Motors) er pålagt en noe skeiv bokføring. Opel utvikler i dag biler ikke bare for England, der de heter Vauxhall og er klin like, men også for Sør-Amerika, Australia og Asia. Disse utviklingskostnadene blir belastet Opel direkte, riktignok får de tilbake en viss, meget lav, lisensgodtgjørelse.

Men inntektene deres kommer bare fra salget på det tyske markedet. Det Opelene tjener inn på det fete UK-markedet når de opptrer som Vauxhall, går rett til Zürich, der GM Europa sitter med en del papirflyttere. Fortjenesten fra den produktive Zaragossa fabrikken i Spania, der den profitable Meriva bygges, går rett til Zürich. Det GM måtte klare å tjene i Norge går først til Stockholm, så til Zürich, Forster får 1 prosent av (den interne) salgssummen!

Derfor kan Michael Burns, Zürich-sjefen, sole seg i at GM Europa har klart (applaus, trampklapp) å redusere underskuddet fra 549 millioner dollars i forfjor til 286 millioner i fjor.

Forster har laget en del ball rundt akkurat dette i det siste og har vel nærmeste krevd (får vi inntrykk av) at dette må endres for 2004. ”Finansielle rapporter utelukkende fra Tyskland er helt galt” sier han. Og når han sier han skal går i svart i år, regner han hele det europeiske markedet på inn-siden.

Han har klare planer om å øke markedsandelen i Tyskland til 10,8 prosent (den sank fra 10,4, til 10,3% i fjor) og i Europa skal han opp på 9 prosent, fra 8,8. Dette betyr selvfølgelig også vesentlig høyere omsetning, i Tyskland sank den i fjor fra 14,9 til 13,9 milliarder.

Men Tyskland ser ut til å bli et blodig marked i år, hvor gørra kommer til å sprute. Allerede måneder før Astra er på gata har det brutt ut en Golf/Astra priskrig som savner sidestykke i Europa. GMs erfaringer fra to og et halvt års priskrig i USA viser at de med mest makt faktisk kan tjene penger på slik, det er kanskje det Generalen satser på her også.

Men heldigvis ligger det fornuftige elementer som en aktiv modellpolitikk under også. Og her er Astra selvfølgelig sentral. Den er i butikkene om en måneds tid nå, så kommer Caravan-utgaven til høsten, sammen med Tigra Twin Top forresten. Ny Zafira i september neste år, mens 2006 vil se en face lifted Vectra pluss en kompakt SUV som ikke akkurat høres ut som en Meriva. I slutten av 2006 vil den nye Opel-Fiaten være klar, kanskje skal den fremdeles hete Corsa. Ingen dato foreløpig for Insignia.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: